Google tester ut neste generasjon Adsense

Annonsører skal slippe å betale hvis noen klikker annonsen uten at det resulterer i noe.

Google har verdens klart mest brukte søkemotor og takket være søkeannonsesystemet Adsense har det, gjort selskapet til en formidabel pengemaskin.

    Les også:

Adsense-systemet lar kundene by på søkeord som brukere søker etter. Systemet sørger så for at annonsene vises ved siden av og eventuelt også over søkeresultatene. Systemet er til tider veldig attraktivt for annonsørene, da de bare betaler hvis noen finner annonsen interessant nok.

Desverre for annonsørene er systemet langt fra feilfritt. Konkurrenter kan klikke på slike annonser for å bruke opp annonsebudsjettet og eiere av nettsteder som viser Adsense-annonser kan klikke mange ganger for å øke sin inntjening på annonsene.

Google hevder at de har god kontroll på klikksvindelproblemet, men mange aktører mener at det langt fra er tilfellet.

Tirsdag denne uken fortalte Google at de har begynt å teste ut en ny variasjon av sin søkemotorannonsering. Istedenfor å ta betalt per klikk, skal de heller ta betalt for hver gang en klikket annonse gir et resultat.

Det kan være i form av at brukeren kjøper et produkt, registrerer seg for et nyhetsbrev eller på en annen måte gjør en aktiv handling etter å ha kommet inn på annonsørens nettsted.

- Vi er optimister og tror at dette vil bli veldig attraktivt for annonsørene, sier Susan Wojcicki, sjef for produkter i Google, til New York Times.

Systemet kalles "Cost per action", og er ikke i seg selv noe nytt. Systemet har blitt av andre aktører over lengre tid, men det er første gang Google beveger seg inn på dette området.

En av mange aktører som bruker denne formen for systemet er e-handelsgiganten Amazon. Bloggere eller andre som har et eget nettsted kan legge ut linker til bøker på sin side, og så få betalt for hver gang noen gjør et kjøp etter å ha fulgt linken.

Foreløpig er det nye annonsesystemet bare på teststadiet. Cirka 75 annonsører og 75 nettsteder deltar i testen.

For annonsørene er gevinsten i et slikt system ganske opplagt sammenlignet med dagens klikkanonser, men det forventes at innholdsprodusenter vil være mer negative.

Spørsmålet koker ned til hvem som er ansvarlig for salget. Mange produkter som det reklameres for kan være uinteressante for kundene. Med systemet som Google nå tester slipper annonsørene å betale for annonser som ikke virker, selv om de får mange klikk på annonsene. Det vil isåfall gå ut over innholdsprodusenten som kunne solgt reklameplassen til andre aktører.

På den annen side er ikke dette så veldig forskjellig fra et lignende problem med dagens system, som Google løste ved å ikke nødvendigvis legge annonser fra høyeste bud på topp. Isteden gir de topplasseringen til annonser ut fra en kombinasjon av pris og hvor ofte brukerne klikker på den. Det ga Google et stort konkurransefortrinn i forhold til konkurrenter som Yahoo, som har slitt lenge med å ta igjen det forspranget og som ført i år har fått på plass slik funksjonalitet i sitt annonsesystem.

Hvis Google klarer å få til noe tilsvarende med denne nye typen annonser som de nå tester ut, kan det gi nok en stor omveltning av annonsemarkedet på internett.

Dersom det nye systemet blir en suksess, er det et åpent spørsmål om det blir en erstatning eller et tillegg til dagens Adsense-system.

Til toppen