Google trapper opp avis-satsningen

Google går offline for å spise seg inn på papiravisenes reklameinntekter.

Google har på rekordtid blitt en ledende aktør innen reklame på Internett. De har allerede rukket å prøve seg i det mer tradisjonelle bladsegmentet. Den satsningen kan beskrives som en blandet suksess, men selskapet tror allikevel at dette er veien å gå for å bli den dominerende aktøren på reklamemarkedet.

Nå trapper de opp sin offline-satsning, ved å åpne for at annonsører kan kjøpe reklameplass i mer enn 50 dagsaviser i USA.

Foreløpig er dette bare et prøveprosjekt, eller en betatest om man vil, av denne delen av reklamemarkedet. Selskapet har samlet en gruppe bestående av litt over 100 annonsører som vil få muligheten til å by på reklameplass i aviser som New York Times, Washington Post, Boston Globe og Philadelphia Inquirer.

Annonsørene vil by på annonseplassen gjennom et online auksjonssystem driftet og utviklet av Google.

Google har tidligere sagt at de planlegger å utvide sin tilstedeværelse i reklamemarkedet ved å gå inn i markedene for trykte medier, radio og tv. På radiomarkedet alene, forventer Google-sjef Eric Schmidt at de vil ha 1000 ansatte innen kort tid. På tv/video-markedet har selskapet sin egen tjeneste Google Video og de har nylig kjøpt Youtube. Dette kjøpet ble forøvrig nettopp godkjent av amerikanske konkurransemyndigheter.

– Alt vi kan gjøre for å effektivisere den gamle reklamemodellen, vil føre pengene fra den gamle modellen til den nye, sier Schmidt til Wall Street Journal.

Det har ikke gått så fort og så bra som Google ønsket med selskapets tilbud i bladsegmentet. Til denne avissatsningen har derfor Google justert litt på systemene sine, og nå forsøker de å gi publikasjonene litt mer egenkontroll over systemet for å se om det virker bedre.

– Vi må finne ut om oppsiden er større enn nedsiden og det vet vi ikke før vi har gjennomført testen, sier Tara Connell, kommunikasjonssjef i avishuset Gannet.

Gannet er et selskap som eier 90 dagsaviser. De kan med dette risikere å overføre mye av sin makt i reklamemarkedet til Google, men de frykter også at de kan bli stående på sidelinjen etter hvert som mediene og folks medievaner utvikler seg.

Til toppen