Google vifter med pekefingeren mot WSJ angående et oppslag om lobbyvirksomhet ved Det hvite hus. (Foto: WSJ, Google, digi.no)

Søkemarkedet

Google vifter pekefingeren mot WSJ

Hevder avisen regnet utvikler og filmteam som lobbyister.

Wall Street Journal (WSJ) har de siste ukene kommet med to artikler hvor søkelyset har blitt satt på hvordan amerikanske myndigheter behandlet anklagene om at Google har misbrukt sin posisjon i søkemarkedet. Den ene saken dreide seg om en intern rapport skrevet av stabsadvokater i det amerikanske konkurransetilsynet, FTC. Den andre artikkelen handlet om hvor mange ganger Google-ansatte har besøkt Det hvite hus mens Barack Obama har vært president. I den sistnevnte antydes det at disse besøkene kan ha påvirket FTCs beslutning fra 2013 om å frifinne Google for anklagene.

Notat: – Google manipulerte søkeresultatene

FTC har allerede avvist alle påstandene, men også Google har tydelig hatt en behov for å korrigere det inntrykket man kan ha fått ved å lese artiklene til WSJ.

FTC: Avviser at Google burde ha blitt straffet

Murdoch

Rachel Whetstone, Googles kommunikasjonssjef, har skrevet et blogginnlegg som er rettet til Rupert Murdoch, grunnlegger av News Corp. som Wall Street Journal er en del av. News Corp er blant Googles tydeligste motstandere i søke-saken som fortsatt behandles av EU-kommisjonen, noe Whetstone også har kommentert tidligere. I det nye blogginnlegget anklages WSJ for å videreføre en trettekjær dialog og for et villedende forhold til fakta.

Rachel Whetstone
Rachel Whetstone er kommunikasjonssjef hos Google. Bilde: Google
Det er i særlig grad Googles mange besøk ved Det hvite hus som tas opp.

Wall Street Journal skriver at Google er det selskapet som flest ganger har besøkt Det hvite hus siden Obama ble president, nemlig 230, mens ansatte i kommunikasjonsselskapet Comcast til sammenligning bare har vært på besøk omtrent 20 ganger.

Tellefeil?

Google har tydeligvis gått gjennom de samme besøksloggene og kommet til noen andre tall. Dette inkluderer 150 besøk fra Comcast, men også 270 besøk fra Microsoft, som også er blant Googles hovedmotstandere i tilsynssakene om Googles søkevirksomhet.

Whetstone benekter ikke at også Google-ansatte besøker Det hvite hus stadig vekk. Samtidig påpeker hun at WSJ ikke har greid å skille mellom det som framstår som lobbyvirksomhet og helt andre typer besøk.

Filmcrew==lobbyvirksomhet?

Blant de tilfellene Whetstone nevner, er fem besøk gjort av en Google-ingeniør som hjalp Det hvite hus med å løse tekniske problemer med Healtcare.gov-nettstedet, samt mer enn et dusin besøk gjort av produksjonsgrupper i forbindelse med YouTube-intervjuer av Obama eller fotografering av kunstsamlingen til Det hvite hus.

Også bransjebesøk om temaer som annonsering og utkastet til SOPA/PIPA-lovene, hvor Google-ledere har deltatt sammen med ledere fra blant annet Microsoft, er ifølge Whetstone blitt tatt med. Dessuten skal 33 av de 230 besøkene WSJ nevner ha blitt gjort av personer som på disse tidspunktene ikke var ansatt i Google.

Diskusjonstemaer

Whetstone hevder at ingen av møtene handlet om FTC-etterforskningen. Derimot skal selskapets ansatte ha besøkt Obama-administrasjonen for å diskutere en mengde andre temaer som er direkte eller indirekte relatert til Googles interesseområder, inkludert patentreform, realfagutdannelse, selvkjørende biler, mental helse, annonsering, sensur på internett, smarte kontaktlisenser, forskning og utvikling, nettskytjenester, handel, investeringer, kybersikkerhet, energieffektivitet og regler om frynsegoder på arbeidsplassen.

Hun påpeker også at FTC ikke er den eneste etaten som har konkludert med at det ikke er lovmessig grunnlag for diktering av Googles søkeresultater. Det samme er gjort av riksadvokatene i Texas og Ohio, samt av domstoler i Tyskland og Brasil. Det pågår fortsatt etterforskning eller behandling av disse spørsmålene i EU og flere andre land, samt i delstaten Mississippi.

Til toppen