Google håper at innbyggerne i Kansas City vil gå mann av huse for å skaffe seg svært raskt nett og erstatte sin kabel-TV leverandør. Lykkes de vil USA stå for tur når søkegiganten går ISPer og kabel-bransjen i næringen. (Bilde: Google)

Google vil få opp nett-farten

Varsler ultrafart i amerikansk delstat. Men vil de lykkes?

Google annonserte torsdag forrige uke at de vil snu opp ned på kabel-TV og nettilbydermarkedet. De har blinket seg ut Kansas City som forsøksområde for å rulle ut et fibernett som skal tilby 100 ganger raskere nett enn dagens, og som skal gi et tv-tilbud ingen andre i USA er i nærheten av å tilby.

Raske linjer

I tillegg til å tilby ultrafart i bredbåndet skal Google også tilby tv-tjenester som overgår dagens tilbydere. Blant annet skal kundene som får tilgang til Google Fiber, som prosjektet heter, få mulighet til å ta opp åtte TV-programmer samtidig, lagre opp til 1 TB med innhold og få en linje som tilbyr 1 Gigabit per sekund hastighet.

Google har lansert tre ulike pakker, som er beskrevet på selskapets nettsider, og vil gå i direkte konkurranse med kabel- og nettleverandøren Time Warner Cable. Googles nettlinje vil være 20 ganger rasker enn den raskeste linjen Time Warner har å tilby.

Konkurranse

Både for å skape blest, men også sikre en rasjonell utbygging, har Google oppfordret alle nabolag i Kansas City, som er delt mellom de to delstatene Missouri og Kansas, om å mobilisere naboer. De som klarer å mobilisere flest kunder vil få linjer først. De som vil ha linjer må betale 10 dollar for å registrere sin husholdning, og få naboene med på å gjøre det samme.

Hver installasjon vil komme på 300 dollar, mens månedspakkene man må betale for å få tilgang på Google Fiber ligger på mellom 70 dollar til 120 dollar. Google skal etter hvert tilby tjenester også til bedrifter, samt at de lokker med at skoler, bibliotek og sykehus vil få tilgang gratis.

Saken fortsetter under videoen.

På denne videoen presenteres tilbudet til innbyggerne i Kansas.

Lønnsomhet

Selskapets finansdirektør Patric Pichette sier til nyhetsbyrået Reuters at Google har planer om å gjøre utbyggingen lønnsom.

– Vi er ved et veiskille, sier Pichette og peker på at veksten på netthastigheten siden 2000 har stagnert.

– Vi Google tror ikke det er noen grunn til å vente.

Dersom eksperimentet i Kansas blir vellykket kan Google Fiber bli rullet ut i flere andre amerikanske byer men det eksisterer per i dag ikke noen kjente tipsplaner for dette.

Kunder

At Google nå kaster seg inn i markedet for tilkobling, og dermed går rett i næringen til ISPer og kabel-operatører i USA, vakte stor oppmerksomhet i USA denne helgen. Den amerikanske teknologi-bloggen Techrcrunch sin skribent Ryan Lawler skriver at det er nok av skjær i sjøen for Googles satsning.

Først og fremst vil den største utfordringen bli utrulling. Google selv forventer at de vil kunne ha halvparten av de aktuelle nabolagene koblet til innen midten av 2013 og dekke hele byen innen utgangen av neste år.

Spørsmålet er om man får folk til å vente 18 måneder for kanskje å få tilgang på et ekstremt raskt nett. Dessuten kreves deg svært mye ressurser på faktisk å få linjen opp, fra sentralen til den enkelte husstand. Til det trengs det installatører, som Google må rekruttere fra den eksisterende kabel- og fiberbransjen i Kansas.

Men kanskje det viktigste: I det man skal begynner å selge et slikt produkt til husstandene så får man også kundeservice som en viktig del av forretningen. Det kan bli et stort problem for Google, skriver Lawler.

–Har ikke trengt service

– Google har aldri hatt en god historie med kundeservice, hovedsakelig fordi de aldri har trengt å ha det. De fleste av tjenestene deres er drevet over nettet og har et nettsentrisk kundesyn. De etablerer en FAQ-tjeneste, lager noen automatiserte svartjenester og svarer kanskje på en e-post dersom noe går virkelig galt, skriver Techcrunch-spaltisten som minner om at Google måtte gi opp forsøket med å selge sin Nexus One smarttelefon direkte til konsumentene.

Innhold

Dessuten må Google tilby en innholdspakke som fenger kundene. De fleste vil per i dag ikke øke sine kostnader til bredbånd og TV dramatisk, dersom det ikke gir tilgang til svært mye bedre innhold. Ettersom kabel-TV markedet i USA er ganske integrert, med innholdsleverandører som eier infrastruktur, kan dette by på problemer.

Selv om Google per i dag kan skryte av over 116 kanaler, så mangler de flere av de store nettverkene som sportsnettverket ESPN, Disney, HBO, TNT og en rekke andre.

Spørsmålet blir da om nabolagene vil være villig til å betale mye mer i dag, for det som kan bli svært bra i morgen.

    Les også:

Til toppen