Google vil ha oppstartene i sin nettsky

Lokker med tjenester for 100.000 dollar – til hver bedrift.

Nettskytjenester kan være en god løsning også for nyoppstartede selskaper med begrenset pengesekk. Man slipper investeringer i og vedlikehold av maskinvare. I stedet betaler man for de ressursene man faktisk bruker. Men utgiftene kan likevel bli ganske høye dersom man har behov for mye ressurser.

Men i slutten av forrige uke kom Google med et tilbud som mange oppstartsselskaper nok vil ha vanskeligheter med å takke nei til. Selskapet tilbyr nemlig oppstartsselskaper, dersom de oppfyller visse krav, gratis nettskybruk i opptil ett år. Hvert oppstartsselskap gis nemlig 100 000 dollar i nettskykreditt.

Inkludert i Google Cloud Platform for Startups, som ordningen kalles, er også tilgang til 24/7 telefonsupport. Man tilbys også mulighet til å personlig gjennomgang av løsningene sammen med løsningsingeniører hos Google. Samtlige produkter i Google Cloud Platform skal være omfattet av ordningen.

– Dette tilbudet støtter vår grunnleggende Google Cloud Platform-filosofi: vi ønsker at utviklere skal fokusere på kode, ikke bekymre seg om å administrere infrastruktur, skriver Katie Miller i Google Developer Platform-team, i kunngjøringen.

Kravene

Nå er det ikke slik at oppstartsselskaper verden over bare kan gå til en gitt webside hos Google for å bestille dette. For å sikre at selskapene som benytter tjenesten faktisk er oppstartsselskaper med behov for støtte, vil oppstartsselskapene måtte knytte seg til ordningen gjennom en tredjepart.

Denne tredjeparten må være en inkubator, oppstartsakselerator eller risikokapitalfond som oppstartsbedriften er tilknyttet og som er godkjent av Google. Foreløpig er dette begrenset til 50 stykker, men andre oppfordres til ta kontakt med Google for å bli lagt til.

Dette er dog ikke det eneste kravet for at oppstartsbedriften skal bli tildelt nettskykreditt fra Google. Det kreves også at oppstartsbedriften ikke har fått nettskykreditt tidligere, at det ikke har blitt investert mer enn 5 millioner dollar i bedriften, samt at den ikke omsetter for mer enn 500 000 dollar i året.

Google er stadig i en utfordrerposisjon i nettskymarkedet, hvor Amazon er klart ledende og Microsoft har en relativt solid andreplass, målt i omsetning. Å gi oppstartsselskaper mer eller mindre fri tilgang til selskapets nettsky det første året, kan være en fornuftig investering for Google. Markedsføringskonseptet med «den første sprøyta er gratis» er velkjent fra de mange ulike bransjer. Det forteller om et kundeforhold som blant annet er mye lettere å komme inn i enn ut av.

I hvilken grad dette også gjelder Googles nettsky, avhenger av hvilke tjenester man ønsker å benytte og hvor enkelt det er å flytte løsningen over til en konkurrerende tilbyder.

Til toppen