Google vil la deg selge egne annonser

Google er snart klar med ny annonse-plattform som håndterer video og grafikk, i tillegg til tekstannonser.

Google har vokst seg kjempestore på rekordtid, og de henter brorparten av inntektene sine fra salg av søkeordannonser. Det er trolig bare en tidlige begynnelse. Selskapet har nettopp fått klarsignal for å fullføre kjøpet av DoubleClick, og dermed er selskapet på full fart inn i markedet for bannerannonser.

    Les også:

Google venter imidlertid ikke til de har fått innlemmet DoubleClick. Ifølge Wall Street Journal, er de nå i ferd med å lansere en ny tjeneste som skal gjøre det enklere for nettsteder å administrere sitt annonsesalg.

Den nye tjenesten har fått navnet Ad Manager, og den testes for tiden ut hos noen utvalgte nettsteder.

Med denne tjenesten blir Google en plattformleverandør, også for annonser. Mens DoubleClick og andre aktører i dette markedet tar betalt for å betjene webannonser, skal Google levere den nye tjenesten gratis - også når nettstedet velger å selge sine egne annonser.

Google gjør ikke dette for å være snille. De ønsker å få et ordentlig grep om denne delen av markedet, og de satser på å tjene penger på de annonsene som de selv selger til annonsørene.

Google forteller til Wall Street Journal at de ikke vil kreve at nettstedene lsom bruker Ad Manager leverer annonser fra Googles AdSense-program.

Ad Manager vil også håndtere andre annonseformater enn de tekstbaserte. Både video og grafiske annonser skal støttes.

Mens Google AdSense i stor grad retter seg mot mindre nettsteder uten egne annonseselgere, som for eksempel blogger, så rettes Ad Manager inn mot små og mellomstore nettsteder med egne salgsavdelinger.

Systemene de får med fra DoubleClick vil trolig rettes mer mot de større aktørene. Selv om mange allerede har rukket å spekulere i om DoubleClick-plattformen også vil bli gratis, har Googles pressetalsmann avkreftet dette overfor Wall Street Journal.

    Les også:

Til toppen