Google vil slåss om NTNU-studentene

Knut Magne Risvik blir Google-sjef i i Trondheim, og legger ikke skjul på at det nå blir kamp om NTNU-studentene.

Trondheim har blitt et arnested for internettsøk, og mye skyldes den spisskompetanse NTNU formidler gjennom sine studier.

I går åpnet Google offisielt sitt forsknings- og utviklingssenter i Trondheim, og blir i godt selskap med konkurrentene Fast og Yahoo som nærmest alle ligger vegg i vegg med hverandre.

Google-kontoret har foreløpig et tyvetalls ansatte.

De tre søkemotorselskapene har god kjennskap til hverandre, men den største innsikt har uten tvil Googles nye Skandinavia-sjef Knut Magne Risvik som har jobbet i alle tre selskapene.

31-åringen startet opp Fast Search & Transfer i 1997 som nyutdannet fra NTNU sammen med Fast-sjef John M. Lervik og teknologidirektør Bjørn Olstad. Deretter ble han rekruttert som sjefsarkitekt til Yahoo i California i 2003 før han i mars i fjor tiltrådte som sjef for utviklingsavdelingen for Google.

Både Lervik, Olstad og Risvik gikk ut fra NTNU med doktorgrader og toppresultater. Nå vil Risvik selv ha tak i de lyse hodene fra NTNU, men det vil bli en tøff kamp.

Yahoo gikk ut rett før jul og søkte etter en rekke folk, deriblant nyutdannede til Trondheim.

Det er ingen tilfeldigheter at Google velger Trondheim som hovedkontor i Skandinavia.

Risvik sa under sin presentasjon på pressekonferansen i går ettermiddag at Trondheim nå har blitt et kjent navn i Silicon Valley. Trondheim er også kjent for sin innsats i å lokke til seg høyteknologiske selskaper.

– Trondheim er en perfekt base for å finne markedet mest talentfulle ingeniører, framholdt Risvik.

Han gleder seg over prosjektet «Innflagging Trøndelag» som skal gjøre det lettere for ansatte og deres familie å slå seg ned i Trondheim.

– Ingeniørvitenskap er selve kjernen i det Google gjør og Skandinavia har gått i bresjen for både Internett-teknologi og IT-utvikling, uttalte Googles visepresident Alan Eustace i Trondheim i går.

    Les også:

Google omsetter nå for seks milliarder dollar i året, og annonser blir et stadig større inntekstpotensial, med doblet omsetning i fjor.

For øyeblikket har Google 1 000 ansatte over hele Europa. Målet er å bli første stoppestedet for personer som leter etter en karriere innen media eller ingeniørvitenskap.

Risvik sier til digi.no at dersom det blir vanskelig med rekruttering av norske ingeniører, kan det være aktuelt å søke etter ingeniører både fra Högskolan i Kalmar i Sverige, Nederland eller Tyskland om nødvendig.

Til toppen