Mikrobetaling. Google vil la kunder kjøpe og selge deler av websider med ett klikk. Konseptet er en utvidelse av deres allerede lanserte digitale lommebok, Google Wallet, som opprinnelig var myntet på kjøp av fysiske varer. (Bilde: Bloomberg/All Over Press)

Google vil ta betalt for webinnhold

Ett klikk og du får lese resten av artikkelen. Med angrefrist.

Tanken om å selge innhold på internett for små beløp er gammel. Det mangler ikke på eksempler som aldri lyktes, og da snakker vi helt tilbake til tiden med de første nettavisene på midten av 1990-tallet.

Men nå får mikrotransaksjoner en av nettets største aktører i ryggen. Kan dette være initiativet som sørger for et gjennombrudd?

Selveste Google prøver nå ut betaling for eksklusivt web-innhold gjennom produktet Google Wallet.

Fra før er Wallet mest kjent som en digital lommebok som lar kunder betale for fysiske varer ved å sveipe mobiltelefonen over en betalingsterminal.

Etter en smakebit blir du avkrevd betaling for å lese resten av innholdet. Prosessen gjøre med et klikk, men krever konto hos Google.
Etter en smakebit blir du avkrevd betaling for å lese resten av innholdet. Prosessen gjøre med et klikk, men krever konto hos Google.

Nå utvides bruksområdet til kjøp og salg av tilgang til deler av nettsider. Her er poenget blant annet å tilby smakebiter av artikler. Lenger ned på siden dukker det opp en plakat der man aktivt kan kjøpe resten.

Google forestiller seg at denne løsningen er egnet for betalinger på inntil én dollar, eller om lag 6 kroner. Formodentlig vil de ta en prosent av salget, men hva gebyret blir har de foreløpig ikke sagt noe om.

- Dette er et eksperiment for å se om brukere er villige til å betale for individuelle nettsider dersom prosessen er enkel nok, forklarer Google på tjenestens produktsider.

Utviklere kan kikke nærmere på hjelpesider for en teknisk beskrivelse av hvordan løsningen integreres på nettsidene.

Angrefrist

Et kjøp betyr at kunden eier adgang til det digitale innholdet for godt. Et interessant aspekt med løsningen er at Google gir alle kjøp en angrefrist.

Dersom innholdet oppleves som bomkjøp skal det være mulig å reversere betalingen. Dette må gjøres innen 30 minutter. Ifølge Google overvåkes funksjonen. Tanken er at refusjon skal gis hvis man er skuffet over kjøpet, men samtidig hindre misbruk av angrefristen til å skaffe seg gratis innhold.

Løsningen kan allerede prøves ut hos følgende tidligere partnere:
Fagartikkel fra Oxford Reference, strikkeoppskrift fra DK og en guide til Photoshop Elements fra Peachpit.

Til toppen