FORBRUKERTEKNOLOGI

Googles neste trekk er egne TV-serier på nett

Family Guy-skaperen Seth MacFarlane og Google satser på orginalt TV-innhold direkte på internett.

Google forsøker å tjene gode penger på orginalt innhold  sammen med skaperen av Family Guy.
Google forsøker å tjene gode penger på orginalt innhold sammen med skaperen av Family Guy.
1. juli 2008 - 09:12

Internett tar over stadig mer av mediemarkedet, men det er fortsatt bare TV som klarer å dra inn store nok reklameinntekter til å finansiere større egenproduksjoner.

Google er trolig det selskapet som har lykkes best på internett til nå, og de har blitt en pengemaskin takket være sin annonsemodell for søkebaserte nettannonser.

Nå skal de ta et skritt videre for å forsøke å bringe typisk orginalt TV-innhold ut på internett.

Søkegiganten har inngått en avtale med Seth MacFarlane, skaperen av animasjonsserien "Family Guy", ifølge International Herald Tribune.

Samarbeidsprosjektet jobbes frem under navnet "Seth MacFarlane's Cavalcade of Cartoon Comedy", og den skal bare vises på internett. Målet er intet mindre enn å skape en bærekraftig internettplattform for dyre orginale serieproduksjoner.

Google gjør ingen kvantesprang med sin annonseteknologi, men satser på å distribuere serien på en litt annen måte enn tidligere.

Istedenfor å utplassere en statisk annonse på websider, skal Google legge ut videoklipp fra serien. Annonsene blir integrert med klippet på forskjellige måter. Det skal være snakk om vanlige reklamesnutter før selve videoen, annonser som vises over den nederste delen av videoen og sponsorplakater med firmalogoen.

Serien blir også mye kortere enn i TV-formatet. I første omgang er det snakk om hele 50 episoder, men de skal bare vare 2 minutter hver.

I tillegg til å lage selve TV-serien skal Seth MacFarlane også jobbe med store annonsører for å lage gode reklamer som passer til selve serien. Verken han eller Google vil kommentere hvor store beløp det dreier seg om, men det er nok til at begge partene sier at dette utgjør en av de største avtalene som Google noensinne har inngått med Adsense etter at de dro i gang annonsesystemet i 2003.

Google kaller sitt distribusjonsnett for Google Content Network, og de har stor tro på at de med dette skal klare å gjøre internett til en distribusjonsplattform for dyre egenprodksjoner.

- Vi føler at vi har gjenskapt massemediene, sier Kim Malone Scott, direktør for salg og drift av Adsense, til International Herald Tribune.

Det forventes at annonsørene skal være villig til å betale mye mer for denne typen annonser, enn for de vanlige tekstbaserte Adsense-annonsene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.