JUSS OG SAMFUNN

Gøy når "Steen & Strøm" på nettet skal selge biler

Nyheten om at nettbutikken yaTack skal selge biler for leasing-selskapet Lease Plan, har fått konkurrenten Roar Brauti fra Bilmegleren til å stille en rekke spørsmål. Som for eksempel "Ville du kjøpt bruktbil hos Steen & Strøm?" Hans Christian Qvist i yaTack mener Brauti har misforstått.

Therese Werenskiold
23. feb. 2000 - 05:01
digi.no
Artikkelen finner du her:
Ny (brukt)bil? yaTack!

Jeg synes personlig at det er gøy når "Steen & Strøm" på nettet skal selge biler. Jeg har en følelse av at de gaper for høyt. For bilkjøpere handler ikke bil hvor som helst, og ikke av hvem som helst."

Dette skriver Roar Brauti, som står bak Bilmegleren, i en e-post til digi.no. Han lister opp følgende:

1. Ville du kjøpt bruktbil hos Steen & Strøm?

2. Kunder stiller krav til selve billeverandøren, de kravene kan ikke et shoppingsenter tilfredsstille.

3. Kunder stiller krav til at prisen er konkurransedyktig. (Det tror jeg ikke yaTack klarer).

4. Mange billeverandøer vil kunne levere biler mye billigere enn både Lease Plan og yaTack, og bare dette gjør at forretningsgrunnlaget smuldrer opp.

5. YaTack kan aldri bli noen bilselger på nett, de har allerede innrømmet at mange av deres hyllevarer er dyrere enn hos Lefdal. Skal de lykkes med bilsalg kreves det kompetanse, og markedet krever de laveste prisene.

6. Hvis de skal selge godt oppbrukte leasingbiler, som i utgangspunktet blir levert fra norske merkeforhandlere, vil ikke merkeforhandlere levere nye biler til Lease Plan. Denne type salg vil underbygge hele bruktbilpris-strategien til merkeforhandlerne.

7. Merkeforhandlerne aksepterer ikke en undergraving av bruktbil-priser, leverert fra deres merkefohandlere.

- Hvis yaTack lykkes med å selge biler, så skal jeg sende Mr.Qvist ti røde roser, avslutter Brauti i sitt innlegg.

Administrerende direktør i yaTack, Hans Christian Qvist, sier om disse påstandene: - Jeg skjønner hvor han vil, men han misforstår. Vi skal ikke selge biler til konsumentene. Dette er en auksjon som vi gjør for Lease Plan, verdens største leasing-selskap. Noe tyngre ekspertise på bil finner du ikke i Norge. YaTack sitter på ekspertise hva gjelder handelsløsning, betaling, og selve auksjonen. Vår oppgave er å gjennomføre auksjonen og betalingen på nettet.

Og han legger til: - Dersom vi skulle rettet oss mot konsumentmarkedet, har Brauti helt rett. Vi må ha god kunnskap om varene. Men det igjen beror på samarbeidskonstellasjonen. Brauti selger bruktbiler til privatpersoner. Poenget er at dette er en business-to-business avtale hvor vi selger Lease Plans biler via YaTack til Lease Plans kunder, istedenfor at de skal selge via telefon og faks.

- Dette er en irrelevant diskusjon. Det blir som å sammenlikne epler og ..... biler! sier Qvist.

- Brauti er som en mygg i denne bransjen; ikke som person, men som bruktbilselger.

"Mr Qvist" legger til at på det tidspunktet det blir aktuelt for YaTack å selge biler til konsumentmarkedet, kan de ha god bruk for Brauti. - Han er en flink fyr. Kan mye om biler.

For ordens skyld; Brauti har, ifølge seg selv, levert over 2.500 biler siden han begynnte i bilbransjen, så han føler seg komfortabel med sine synspunkter.
Han opplyser også i sitt innlegg at BCA autoaksjon nylig prøvde å arrangere en lukket bilausjon utelukkende for bilforhandlere, og det ble en stor fiasko.

- Jeg var der, og alle bilforhandlerne klagde, prisene var altfor høye, og der var det mange leasingselskaper som skulle selge biler.......

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.