Venstre liker ikke at partier kjøper annonseplass ved søk etter deres partinavn. At de selv dukket opp ved søk etter Høyre skal ikke ha vært bevisst.

- Grafser til seg Google-trafikk

Venstre reagerer på andre partiers «spesielle annonse-taktikk».

Partiet Venstre tok selv kontakt med digi.no denne uken, etter å ha oppdaget en spesiell annonse-taktikk som de liker dårlig.

I innspurten til stortingsvalget har flere partier valgt å kjøpe inn annonseplass på Google. Det Venstre reagerer på er at Fremskrittspartiet har kjøpt annonseplass knyttet opp mot andre partiers søkeord.

- Dette synes jeg er ganske spesielt, selv om det ikke er noe ulovlig over det. Det er noe uetisk over å grafse til seg trafikk fra Google på denne måten, men så har vel aldri Venstre beskyld Frp for å være et spesielt redelig parti heller, sier informasjonssjef Steinar Haugsvær i Venstre til digi.no.

Det han synes spesielt lite om er den manglende relevansen for brukerne som søker. Hvorfor skal andre partier forsøke å få inn trafikk til sine nettsider fra de som søker etter «Venstre»? spør han.

Haugsvær blir imidlertid overrasket når digi.no konfronterer han med at partiet hans gjør akkurat det samme selv.

Venstre dukker opp som betalt, såkalt sponset annonse, ved søk etter «Høyre».

Venstres infosjef Steinar Haugsvær liker ikke uetisk annonsering i Google. (Foto: liberal.no)
Venstres infosjef Steinar Haugsvær liker ikke uetisk annonsering i Google. (Foto: liberal.no)

- Dette synes jeg er veldig rart. Hvis det stemmer er det noe jeg vil sjekke opp umiddelbart. Hvis vi gjør dette så vil jeg stramme opp vårt eget søkebyrå. Det er ikke sånn det skal være, sier Steinar Haugsvær.

Han mener det må skyldes noe teknisk.

- Vi har ikke aktivt lagt inn ett annet politisk parti enn vårt eget i Googles annonsesystem. Det vet jeg for jeg har sett bestillingen. Dette må skyldes noe teknisk, sier Venstres informasjonssjef.

Negative søkeord

Venstre har benyttet Metronet Norge som byrå for søkemotoroptimalisering og annonsering hos Google.

- Google fanger av og til opp relaterte søkeord ved visning av betalte annonser. Dette kalles «broad match» eller utviding av søkeord. Venstre har ikke bevisst kjøpt søkeord på andre partier, sier Jørgen El Fakiri i Metronet Norge.

Som eksempel på dette sier han at Venstre kan dukke opp på søkeordet «høyre», Rødt på søkeordet blått osv.

Det er ifølge El Fakiri mulig å hindre dette ved hjelp av spesielle teknikker, som såkalte «negative søkeord» i Googles Adwords-løsning.

- Venstre har nå lagt inn Høyre som et negativt søkeord, slik at deres annonser ikke skal dukke opp ved søk etter Høyre, bekrefter han.

El Fakiri understreker at det ifølge Google egne regler er ulovlig å annonsere på andre virksomheters eller organisasjoners navn, dersom de er merkevarebeskyttet.

- Ved å klage til Google kan slike annonser bli fjernet, forklarer han.

Når digi.no undersøker saken fredag er det Miljøpartiet De Grønne (MDG), Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet som fremstår som partiene med flest betalte annonser på andre partiers søkeord.

Ikke dårlig samvittighet

- Det er nesten umulig for oss å slippe til i media. Nettet er det viktigste stedet for oss å gjøre oss synlige på. Andre partier grafser til seg våre saker, så vi har ikke dårlig samvittighet for å grafse til oss litt av dereres trafikk, sier MDG-talsperson og førstekandidat i Oslo, Hanna E. Marcussen.

Til toppen