Gratis Britannica på nett

Det meget omfattende oppslagsverket Encyclopædia Britannica gjør nå hele innholdet i de 32 bindene gratis tilgjengelig for alle. Selskapet har skiftet forretningsfokus, og vil nå tjene penger på annonser og e-handel.

Det anerkjente og omfattende oppslagsverket Encyclopædia Britannica var en av de første som lanserte en betal-tjeneste på nett. Brukere har abonnert på denne tjenesten i over fem år, men nå skifter selskapet sin markedsstrategi.

Britannica vil nå tjene penger på annonser og e-handel, skriver BBC News. Et eksempel er hvis noen søker etter informasjon om slaget ved Waterloo. Det kan da komme opp reklame med tilbud om militære effekter og krigs-spill, på sidene som omhandler det berømte slaget.

Talsmann for Britannica, James Stratchan, sier til BBC at selskapet har vurdert avgjørelsen nøye.

- Det er et historisk øyeblikk, sier han. - Ved å legge ut oppslagsverket gratis på nett, kan vi nå 200 millioner mennesker.

Stratchan er sikker på at selskapet vil fortsette å tjene penger selvom innholdet nå blir gratis. Nettbrukere over hele verden vil kunne søke blant 44 millioner ord som kontinuerlig holdes oppdatert av 7000 medarbeidere. Siden den første papirutgaven kom i 1768, har oppslagsverket økt til 33.000 sider og koster i overkant av 10.000 kroner.

Nettstedet vil også tilby nyhetstjenester, artikler og reportasjer fra ulike magasiner, samt en samling pekere til andre relevante nettsteder.

Brukere som vil slippe reklamen, kan abonnere på en reklamefri utgave av oppslagsverket. Dette er gratis de første 30 dagene. Deretter koster tjenesten rundt 40 kroner (fem amerikanske dollar) i måneden.

Det nye nettstedet er først og fremst beregnet på amerikanske brukere, og en liknende side for britiske nettbrukere skal etter planen lanseres i begynnelsen av neste år.

- Vi har 230 års forlags-erfaring, og føler at Internett nå er den beste måten å nå ut til flest mulig mennesker, sier Stratchan til BBC.

Til toppen