Gratis database vil ikke utfordre Oracle

Svenske MySQL er ikke interessert i å konkurrere med de store database-leverandørene om de mest avanserte kundene.

MySQL er nå bare uker unna lanseringen av den største oppgraderingen av selskapets databaseserver noen sinne. Versjon 5.0 skal tilby mye ny funksjonalitet, inkludert lagrede prosedyrer, triggers og views – funksjonalitet som de aller fleste av de store konkurrentene har tilbudt i lang tid.

Men til tross for at MySQL nå vil komme noe mer på høyde med konkurrenter som Oracle, IBM og Microsoft når det gjelder funksjonalitet, avviser administrerende direktør, Mårten Mickos, at selskapet nå skal konkurrere om kundene til disse gigantene. Dette sier han i et intervju med Computer Business Review.

– Versjon 5.0 er kanskje vår både vår første og siste erklæring om funksjonsparitet. Vi konkurrerer ikke med dem som konkurrerer om antallet parametere du kan sette. Det er ikke det vi er interessert i, vi vil stjele oppmerksomheten vekk fra Oracle, sier Mickos.

I stedet er han mer interessert i å lære fra lavprisselskaper som Ikea, Ryanair og den virtuelle mobiloperatøren Virgin Mobile enn å av de etablerte databasegigantene.

– Den viktigste drivkraften i bransjen er å bygge nye ting. De kan aldri komme til et nytt marked og bare si «vi har et bedre produkt». Det ville ikke fungere, sier Mickos, som opprettholder at selskapet til tross for den nye funksjonaliteten i databasen, er mer opptatt av å få nye kunder som bruker databasen til webapplikasjoner, enn kunder som bruker den til å erstatte eksisterende databaseinstallasjoner.

    Les også:

– Det handler om å innse at enkelhet ikke betyr mangel på raffinement, sier Mickos, og legger til at mens noen konkurrenter like å skryte av omtrent 3500 justerbare database parametere, vil MySQL heller tilby 35 justerbare parametere og skjule kompleksiteten for sluttbrukeren.

Han nevner også at Oracles president under Vortex-konferansen i oktober i fjor uttalte at begge selskapene er i transportbransjen, hvor Oracle har en 747 og MySQL en Toyota.

Mickos er langt fra misfornøyd men en slik sammenligning, ikke minst siden det selges langt flere Toyotaer enn 747-fly.

– Toyota er et veldig lønnsomt selskap, understreker han overfor Computer Business Review.

At MySQL faktisk går så bra som det gjør, har kommet som en overraskelse på mange, også på ledelsen i selskapet. Årsaken er at versjon 5.0 av databasen er blitt kraftig forsinket i forhold til de opprinnelige planene. Den første alfautgaven komme allerede i begynnelsen av 2004, og den planlagte lanseringen var satt til mars/april i år.

– Vi må innrømme at vi rett og slett var naive i vår planlegging, sier Mickos, og forklarer at forsinkelsen skyldes at selskapet tidligere manglet ledelse med tilstrekkelig erfaring, samt at selskapet ville sikre at den nye funksjonaliteten ikke skulle gå utover ytelsen når databasen brukes i webbaserte applikasjoner. Det siste året har selskapet nesten tredoblet antallet ansatte, fra 80 til 235.

Men forsinkelsen har ikke ført til kundeflukt. Andre kvartal i år var det beste kvartalet i selskapets tiårige historie.

Til toppen