Gratis forbrukerhjelp mot vrange PC-selgere

Har du kjøpt en PC som ikke virker, er det håp om hjelp mot vrange PC-selgere, lover Forbrukerrådet.

Har du kjøpt en PC som ikke virker, men butikken hevder det er din feil har du et forbrukerproblem. Nå får du forbrukerhjelp mot kranglete datamaskiner og vrange selgere på 150 utvalgte servicekontor og bibliotek over hele landet, helt gratis.

Fra Honningsvåg i nord til Mandal i sør tilbys nå tjenesten Forbrukerinfo i samarbeid med Forbrukerrådet. Forbrukerinfo er en utvidelse av tjenestene til bibliotekene og de offentlige servicekontorene ved at de tilbyr gratis veiledning og hjelp i problemer knyttet til kjøpt av varer og tjenester.

Ordningen ble etablert i 2005 og hadde en målsetting om å spre 150 forbrukerinfoenheter over hele landet, noe som ble fullendt ved årsskiftet da Sola bibliotek ved Tananger filial ble det siste skuddet på stammen. Nå gjenstår arbeidet med å få markedsført ordningen skikkelig, for fortsatt er det relativt lite kjent at du kan gå på biblioteket eller servicekontoret for å få forbrukerhjelp.

Birger Jensen er ansatt som ny prosjektleder for Forbrukerinfo, og det første målet for han blir å få med de 150 bibliotekene og servicekontorene i markeringen av Forbrukerdagen 15. mars.

Infoenhetene er Forbrukerrådets forlengede arm ut i lokalsamfunnet og tilbyr gratis veiledning og hjelp i problemer knyttet til kjøpt av varer og tjenester. Infoenhetene har kunnskaper om forbrukerrettigheter, hjelper til med utforming av klagebrev i uenigheter mellom selger og forbruker og tilbyr et overblikk over grundige tester foretatt av Forbrukerrådet.

Til toppen