Gratis Internett!

Når Sense nå lanserer gratis Internett som den første ISP i Norge, er dette et smart og egentlig ikke et overraskende trekk. Sense er et av få selskap som har svært lite å tape i kampen om Internett-kundene.

En kjent tommelfingerregel for markedsførere er at det kreves fire ganger så mange ressurser å skaffe en ny kunde som å beholde en eksisterende. Et annet poeng fra det frie markedet er som en Nokia-mann en gang fortalte meg: - En misfornøyd kunde forteller det til 20 av sine venner, mens en fornøyd kunde forteller det til to.

I denne saken betyr det at om Sense lykkes i å gi bort Internett-aksess i Norge, som betyr at selskapet klarer å gi bort og etablere brukermønster for førsteopplaget på 25.000 av programvare-CD-er, betyr det at selskapet kan ha skaffet seg minst 25.000 nye kunder. Sannsynligvis 25.000 fornøyde kunder dersom Sense ikke går seg bort i teknologien - noe som er tvilsomt siden denne delen av jobben er satt bort til amerikanske Uunet.

Forventningene i markedet er i dag knyttet til rapporter fra andre land i Europa der vi alle hører om stadig nye produkter med en ting felles; gratis Internett - der du bare betaler for tellerskrittene. Mange forventer derfor at dette også kommer til Norge, og det var disse forventningene Telenor møtte da selskapet lanserte sitt hittil rimeligste Internett-pakke for folk som er på nettet mindre enn 24 minutter hver dag. Dette var ikke så strategisk klokt og ga mer pepper enn sukker, men så er det heller ikke så mange som gidder å høre på Telenor når selskapet sier at den største forskjellen på det norske telemarkedet og de fleste i Europa, er at lokaltaksten i Norge er blant de billigste. Den marginen andre europeiske ISP-er kan ta på grunn av skyhøye priser på ringeminuttene er nesten fraværende i Norge, eller i beste fall lav. Og lavere skal det bli.

For Sense sier at de i starten er fornøyd med samtrafikkinntektene, det vil si inntekter fra nettene til operatørene som Senses Internett-kunder skaper trafikk i.

Sense er smarte og har i løpet av noen dager satt hele det etablerte ISP-markedet - liten som stor - i et stort dilemma. Mange andre selskap har brukt august på å lansere eller prelansere sine Internettilbud, uten abonnement, men med høyere pris på minuttprisen til teleoperatøren.

Om "gratis" blir "in" kan anstrengelsene vise seg forgjeves, rett og slett fordi markedet forventer noe annet. Da hjelper det lite å si at markedet tar feil ved å tro at vi kan få gratis Internett i Norge. Enhver som lever av kjøp og salg vet utmerket godt at markedet alltid har rett. Og har det ikke det, må du i hvert fall late som om markedet har rett.

Mange, som for eksempel Telenor, ser til Storbritannia for å finne sitt verste mareritt. Der klarte en liten ISP ved å gi bort Internett-aksess å skaffe seg én million kunder i løpet av noen få måneder. Først da fant landets største teleselskap og gamle monopolist, British Telecom, ut at de skulle gjøre det samme. Men da var det for sent og konkurrenten satt allerede med sin million gratiskunder og planer for mersalget til disse kundene.

Overføreres dette tallet til Norge, trenger Sense å skaffe seg mellom 60.000 og 70.000 Internett-kunder for å få "sin" million.

Jeg tror uansett ikke at de etablerte aktørene med Telenor i spissen, inkludert mellomstore aktører som Tele 2 og Telia, vil vente så lenge med å komme med et Sense-aktig tilbud på Internett-aksess. Prisen ved å la være og overlate denne delen av markedet til aktører som Sense vil bli for dyr.

Les det Arne Cartridge sa til digi.no fredag ettermiddag: Da fortalte han at selskapet ville forsvare sin markedsposisjon på mellom 60 og 70 prosent av markedet. Han tror ikke noe særlig vil skje i markedet før rundt oktober/november.

Det han i realiteten sier at Telenor ikke vil sitte å se Sense spise spesielt store markedsandeler av Internett-markedet i Norge. Dette er en klar pekefinger i et marked som Telenor har kontrollert siden oppkjøpet av Schibsted Nett. Jeg tror ikke jeg tar feil om Telenor før jul kommer med et nytt produkt eller en relansert utgave av Fri Surf om Sense får suksess med sitt produkt.

Heller ikke Tele2/NetCom eller Telia eller for så vidt Teletopia eller hvem som helst andre vil kunne overleve som ISP basert på FriSurf-prinsippet om Sense får suksess med noe som er gratis.

Til toppen