Gratis-leksikon sliter

Det prestisjetunge oppslagsverket Encyclopaedia Britannica, som la ut innholdet gratis på nett for litt over ett år siden, sliter for å nå lønnsomhet. Selskapet sier opp 75 ansatte i håp om å bedre økonomien.

Oppsigelsene rammer en fjerdedel av Encyclopædia Britannica.coms ansatte, og vil foregå i løpet av de neste to ukene.

- Som man ser i de aller fleste dotcom-selskaper for tiden, rammes også vi svært hardt av den dramatiske holdningsendringen i investor- og finansmarkedet. Nå kreves det at nettselskapene når lønnsomhet så fort som mulig, sier Britannica-sjef Don Yannias til Associated Press.

Selskapet planlegger, ifølge AP, å fokusere på de mest populære tjenestene. Dette betyr at man fortsatt kan få tilgang til informasjon gjennom Britannicas nettsider, men at mer nisjepregede funksjoner tilrettelagt av selskapets forfattere og redaktører vil falle bort.

Søsterselskapet Encyclopaedia Britannica Inc., som står bak papirutgaven av oppslagsverket, vil ikke bli berørt av innstrammingene.

I Norge er det delte meninger i forlagsbransjen om hvordan man, som forlag, bør forholde seg til nye medier. Kunnskapsforlaget, som er eid av Aschehoug og Gyldendal, har ikke villet følge Britannicas modell. Kunnskapsforlagets Store Norske Leksikon ble for noen uker siden lansert som Internett-utgave, men forlaget satser fremdeles på salg av nettleksikon via vanlige bokhandlere.

Cappelen, på sin side, lanserte tidligere i høst sitt eget gratisleksikon på nett.

Til toppen