Gratis mobil for dem som ringer lite

Et svært hyggelig mobil-tilbud fra One Call kan forandre konkurransen i det norske mobilmarkedet.

Det er intens konkurranse om de norske mobilkundene. Post- og teletilsynet har tjenesten telepriser.no som skal hjelpe kundene med å finne frem til de billigste abonnementene, og det er viktig for leverandørene å toppe listen.

Nå har imidlertid mobiloperatøren One Call tatt et drastisk skritt videre i priskrigen. De lanserer et abonnement med inkluderte en porsjon helt gratis ringeminutter og et visst antall gratis SMS-meldinger - uten noen innmeldingsavgift eller oppstartspris.

Det betyr at kunder som allerede har en mobil og som ringe lite, faktisk kan slippe unna helt gratis. Tilbudet vil nok kunne friste både unge og eldre brukere eller folk som trenger en ekstra mobilkonto.

Det høres for godt ut til å være sant, så digi.no sjekker ut betingelsene med One Call.

- Vi er de første i Norge som gir bort gratis ringetid og SMS helt uten betingelser, sier Øistein Eriksen, administrerende direktør i One Call.

- Det er ingen ting med liten skrift. Inntill 88 minutter er gratis, enten man ringer en lang samtale eller 88 samtaler som varer et minutt, sier Thomas Sandaker, markedsdirektør i One Call, til digi.no.

Men det er klart at et eller annet sted skal Onecal tjener penger og det er når gratis-kvoten er brukt opp. Dersom kundene bruker mer enn den inkluderte ringetiden koster det 80 øre per minutt, i tillegg til en oppstartsavgift på 59 øre per samtale. Etter at de 78 SMS-meldingene er brukt opp, koster hver ekstra melding 42 øre.

Sandaker og One Call tror allikevel dette vil være lønnsomt for One Call.

- Vi ser at de fleste av våre kunder ringer for mer enn dette. Fakturaene ligger som regel på over 300 kroner, sier Thomas Sandaker, markedsdirektør i One Call, til digi.no.

Sandaker er ikke bekymret for at mange kunder kanskje ikke kommer til å ringe for nok til at de blir fakturert.

- Det dreier seg om vekst, vi har meget aggressive vekstmål, sier Sandaker.

Han avslører så noen oppsiktsvekkende tall.

Det koster ikke One Call så mye som man kanskje skulle tro å gi sine kunder et slikt abonnement. De har ikke bygd eget nett og leier isteden kapasitet. Dersom mange kunder tegner abonnement uten å bruke mobilen, vil det ikke bli en massiv utgiftspost for selskapet.

- Vi har en beskjeden fastavgift som vi betaler til nettverksleverandøren. Den

ligger på rundt en tier i måneden til operatørene, sier Sandaker, til digi.no.

Det betyr at det bør være mulig for flere andre mobiloperatører å hoppe på den samme strategien. Om de gjør det, gjenstår imildertid å se.

Til toppen