Gratis ringing mot fri avlytting

IKT-bransjen lanserer stadig nye og kreative gratis-planer, men denne vil nok de mange si nei til.

Det hagler med kreative planer for nye gratis-løsninger i både IKT og innholdsbransjen, for mange sliter med å tjene penger og håper at annonse skal redde dem. Det store spørsmålet er om kundene orker å se på annonsene eller vil betale for vanlige tjenester. For annonser skaper fort mye irritasjon.

Her er et av de mest kreative tilbudene vi har sett så langt:

Et amerikansk IP-telefoni-selskap har lansert det som må være det mest ekstreme gratis-tilbudet på lenge. For Pudding Media har en helt spesiell plan for hvordan de skal servere annonser.

Pudding Media skal tilby kunder å ringe til vanlige vanlige telefoner fra sin PC. IP-telefoni, for eksempel med Skype, er gratis hvis du ringer fra en PC til en PC, men koster penger hvis samtalen skal gå til en vanlige telefon.

Pudding Media har laget en Skype-konkurrent som viser annonser til brukerne mens man lar dem ringe gratis, skriver New York Times.

Men for å få høy nok pris, ønsker Pudding å målrette annonsene, og hvordan gjør man det? Man har ikke tekst man kan analysere.

Selskapet planlegger derfor å avlytte samtalene for å lete etter nøkkelord. Når en av brukerne bruker et ord som er et produkt, selskap eller tjenester skal de så komme opp utvalget annonser.

Med talegjenkjennings-programvare skal man sile ut av brukeren for eksempel sier "laptop" og så kan man vise en annonse som en IT-butikk eller PC-produsent har kjøpt. Andre eksempler er kino-film.

Pudding Media mener teknikken er den samme som Google bruker for å søke igjennom eposten og vise relevante annonser.

Brukere må også oppgi alder, kjønn, språk og post-nummer.

Tjeneste fungerer foreløpig bare for brukere i USA.

Du kan lese mer på Pudding Medias nettside.

Til toppen