Gratisavis med billigutgave på nett

Hovedstadens gratisavis Osloposten vil være på nett for å "være med i tiden" og tilby sine leserne utvalgte artikler på Internett et par timer før avisen ligger i postkassa.

Osloposten har i all stillhet kommet seg på Internett. De eneste som har fått vite det, er leserne som har sett egenreklamen i gratisavisen. To ganger i uka dumper avisen ned i hovedstadsbeboernes postkasser, og det er meningen at det samme dag skal legges ut utvalgte artikler fra avisen på Internett.

- Vi har vært på nett i et par måneder, men har ikke markedsført dette utenom egenannonser. Vi vil være med i tiden, sier ansvarlig redaktør og publisher Pål Rud Knudsen. Etterspørsel fra lesere var grunnen til Osloposten i utgangspunktet kom seg på nett.

- Det var ganske stor etterspørsel fra leserne om at en oppegående hovedstadsavis burde være på nett. Nå har vi rundt 500 - 600 treff om dagen. Over tid har vi tenkt å utvide tjenesten med konkurranser og flere oppdaterte nyheter når vi kommer med flere utgaver i uka, sier Rud Knudsen. Osloposten har foreløpig ikke satt opp noe budsjett for annonsering på nett.

- Vi tar sikte på å tjene "noe kronasje" på annonsering på nett, men foreløpig har det bare vært en stor utgiftspost for oss å komme på nett, forteller Rud Knudsen.

I en egenreklame i Osloposten står det å lese; "To ganger i uken oppdateres Oslos beste guide til konsert- og klubb-Oslo på Internett". Fire artikler pluss leder ligger ute på Internett, men det gjør også pekere til sider som tydeligvis ikke er opprettet ennå. Sider med konkurranser og utelivsguide fungerte ikke da digi.no prøvde onsdag morgen.

Bak Osloposten står selskapet Norsk Avisdrift ASA som også eier gratisavisa Byavisa i Trondheim. Selskapet eier i tillegg 50 prosent av aksjene i et trykkeri i Trondheim. Administrerende direktør Søren Hetland i Norsk Avisdrift ASA (og som også er markedsdirektør i Osloposten) understreker at Sten Ture Jensens Media Holding ikke lenger har interesser i Osloposten.

- Norsk Avisdrift ASA eies av 400 ulike aksjonærer, og Media Holding er ikke blant disse. For et par uker siden ble det gjennomført en emisjon hvor det ble hentet inn 18 millioner kroner. Media Holding solgte Osloposten for 10 millioner kroner i juni i fjor etter at avisen hadde gått med underskudd, sier Hetland til digi.no.

Osloposten, Norsk Avisdrift og Media Holding har alle den samme adressen.

Til toppen