Gratisnettleverandøren Sense får "gratis" utstyr for 100 millioner

Teleselskapet Sense er i ferd med i inngå en avtale med en utstyrsleverandør som gir selskapet 100 millioner kroner i utstyr og arbeidskapital. Avtalen skal bidra til å realisere selskapets nordiske og europeiske ekspansjonsplaner.

Sense sier helst nei til finansielle investorer. Det relanserte teleselskapet vil heller ha samarbeidspartnere som selskapet kan samarbeide med for utvikling av nye konsept.

- Elkjøp er et slikt selskap, og et annet er på vei inn med et tresifret millionbeløp. Selskapet er en utstyrsleverandør, og Sense forplikter seg å bruke denne leverandøren i den videre veksten i Norden og Europa så lenge leverandøren er konkurransedyktig, opplyser administrerende direktør i Sense Communications International AS, Nadir Nalbant, til digi.no. Han vil ikke si hvem den nye eieren er før avtalen er signert.

- Vi er derfor tilbakeholdne med å trekke inn nye finansielle investorer i selskapet, sier Nalbant, som bekrefter at mange har meldt sin interesse for det relanserte teleselskapet Sense, etter at Trygve Tamburstuen i mars måtte konstatere at det ikke var grunlag for videre drift i det gamle selskapet

Det nye Sense har minst like solide ambisjoner som det gamle selskapet og skal etter planen eksportere telekonseptet sitt til Europa fra 2001. Fram til da brukes alle ressursene i Norden, og Nalbant, som er en av foreløpig fire ansatte i selskapet, sier at produktene blir lansert i alle de nordiske landene fortløpende.

Lanseringen i Norge skjer i dag når selskapet lanserer sitt første produkt; gratis Internett under varemerket "Sense.wave". Dette produktet lanseres i Sverige i oktober og i Danmark og Finland før jul. Da skal Sense bestå av 15 ansatte.

- Vår visjon er å levere det beste fra de beste, sier Nalbant, og forteller at selskapets forretningsfilosofi er å pakke eksisterende tjenester fra eksisterende nettleverandører i skreddersydde løsninger for kundene.

- Vi skal gjøre noe med kaoset i telemarkedet, og sikre kundene våre en løsning og en leverandør. Nalbant sammenligner Senses løsning med IKEA som heller ikke produserer et eneste møbel selv, men likevel er verdens største møbel-selger ved å kjøper inn alt, og selge det videre som IKEA-varer.

Ut over det neste året har Sense planer om å lansere en rekke teleprodukter, blant annet innenfor mobiltelefoni, Internett og taletelefoni.

Nalbant innser at dette kan støte på problemer i distribusjonsleddet spesielt innenfor mobiltelefoni, og sier at det å få selskap som Elkjøp inn på eiersiden er en viktig del av strategien for å løse distribusjonen. Andre alliansepartnere står for tur.

Selskapets nye strategi er ikke bare mobiltelefoni. - Mobiltelefoni er viktig, men ikke like avgjørende for selskapet, sier Nalbant, som selv med en fortid som assisterende markedsdirektør i netCom mener at ingen i Norge er tjent med et duopol på mobiltelefoni.

- Herbern sier at han skal ha 70 prosent av markedet, og Christoffersen sier han er happy med 30. Nalbant mener dette ikke fremmer konkurransen, og vser til prisene på SMS som i Norge koster 1,50, og bare tredjeparten i Danmark med fire mobilselskap.

- Flere aktører, gir bedre produkter til riktigere pris, sier Sense-sjefen.

Til toppen