Gratisperioden i nettbankene er over

Flere nettbanker i USA melder om at de setter opp prisen på gebyrene samtidig som de setter ned innskuddsrenten. Nå skal de tjene penger.

Fem år etter at den første internettbanken ble virkelighet i USA, har disse bankene bare tatt en liten del av bank-markedet, målt i både antall kunder og ikke minst i innskudd. Ifølge Wall Street Journal har internettbankene mindre enn en prosent av innskuddene i USA. I mellomtiden har kundene krevd mange tjenester fra de tradisjonelle filialene, en kostnad de færreste bankene hadde regnet med. Gratisperioden er over, skriver Wall Street Journal.

De siste to månedene har flere banker som bare baserer seg på distribusjon via Internett begynt å sette opp prisene på sine tjenester samtidig som de senker innskuddsrenten. Sist ute er WingspanBank som setter opp gebyrene for å finansiere utbyggingen av økte online-tjenester.

Det er først og fremst rentemarginen som bidrar til de dårlige resultatene (rentemarginen er forskjellen mellom hva banken betaler kundene i rente og hva banken selv mottar i rente for kundenes innskudd). NetBank hadde for eksempel en rentemargin på 2,41 prosent i år 200, mens snittet for bransjen var på 4,57 prosent for banker på samme størrelse.

- Å krige for å tilby de høyeste innskuddsrentene og de laveste gebyrene er en feilslått strategi. Flere banker ser nå ut til å oppdage dette, sier analytiker Paul Van Dyke til Wall Street Journal. - Mange av disse aggressive tilbudene vi har sett de siste årene har ikke ført til tilfredsstillende kundevekst. Derfor vil tilbudene gradvis forsvinne. WingspanBank innså at kundegruppen de har er prissensitiv og uprofitabel, og for å betjene disse kundene med profitt var det nødvendig å foreta endringer på prisstrukturen.

Men noen nettbanker viser tegn på muskler. E-Trade Bank, for eksempel, rapporterte denne uken at innskuddene vokser svært mye. Men såkalt kryss-promotering av tjenester er hovedårsaken til dette: Mer enn 60 prosent av veksten stammer fra kundene som allerede har nettmeglerkonto for å handle aksjer.

Van Dyke tror at i det lange løp vil det ikke være mye forskjell på banker som distribuerer via Internett eller på mer tradisjonelle vis, og at rentemarginen mellom disse to gruppene vil nærme seg hverandre.
Les hva digitoday.no skrev om nettbank-strategi i oktober: Norske banker svikter nettkundene

Her hjemme er det SkandiaBanken som har utmerket seg mest med sine nettbanktjenester. Banken tilbyr en effektiv innskuddsrente på 7,3 prosent og har ingen gebyrer for å betale regninger og bruk av VISA-kort, ifølge web-sidene. Dette har ført til en kundemasse på mer enn 50.000 stykk siden banken etablerte seg i april 2000. Men overfor digitoday.no før jul fremhevet Øyvind Thomassen at de ikke har noen planer om å øke gebyrene eller senke innskuddsrenten.

Her kan du lese mer om Skandiabanken: SkandiaBanken er kommet for å bli

Til toppen