Gratisprogram tester e-butikker

Mercury Interactive er kjent for sine testprogrammer beregnet på verdens ledende e-butikker. Nå lanseres et tilbud til dem med et beskjedent utgangspunkt. Den nye pakken Astra kan lastes ned fra web og prøvekjøres gratis en måneds tid.

- Hittil har vi konsentrert oss om å gi de store nettstedene, slike som Dell, Amazon.com og Cisco, verktøyene disse trenger for å sjekke funksjonalitet og skalerbarhet, og for å overvåke at tilbudet holder det de lover overfor brukerne. Med den nye pakken Astra tar vi sikte på å nå bedrifter som vil åpne nettstedet sitt for forretningstransaksjoner, og som har store forhåpninger, men uten at de ennå tør å satse hele sin eksistens på en elektronisk butikk, forklarer Mercury Interactives markedsansvarlig for Europa Andy Crosby.

Mercurys målgruppe er med andre ord de som tilhører den noe uhåndgripelige "fase to", mellom fase én der nettstedet holdes fritt for kjøp og salg, og fase tre der nettsted er selve forretningen.

- Fase to håper selvsagt på at de skal skyte gullfuglen, men foreløpig er budsjettet for nettstedet begrenset, og i den grad de skjønner at det kan være viktig å teste funksjonalitet og belastningsevne, er de ikke villige til å bruke særlig mye penger på det.

Crosby nevner beskjedne budsjettrammer på mellom en halv og to millioner dollar - i Norge er det nok enda mindre - hvorav ikke mer enn to til fire prosent kan ventes avsatt til testing.

- Egentlig er dette et framskritt, og det kan vi takke år 2000 for. År 2000 har gjort mange potensielle kunder oppmerksomme på at testing og datasystemer har noe med hverandre å gjøre og at det er bra for forretningen.

I denne gruppen er ikke bare tilgangen på penger begrenset, det samme gjelder tilgangen på spesialister. Følgelig er Astra gitt et grensesnitt som gjør det forståelig for vanlige webutviklere uten spesialisert etterutdanning.

- Et annet skille mellom Astra og pakkene våre for den øvre sjiktet, er protokollene og miljøene som støttes. Astra kan teste http, https, html og brannmurer. Den fikser ikke Corba, Java, JDBC eller ActiveX. Erfaringen vår er at i den grad slikt brukes i fase to, dreier det seg mer om intranett enn om Internett. Astra er ment på eksterne og allment tilgjengelige nettsteder.

Astra selges etter prinsippet "try and buy" - prøv det for du kjøper det - i likhet med uttallig annen programvare som omsettes via web. Du laster ned fra Mercurys nettsted, prøver ut en måneds tid, og betaler hvis det funker.

Pakken består av tre produkter:

  • Astra Site Manager sjekker nettstedet, avslører lenkeråte, noterer seg hva brukerne holder på med og følger med på hvordan nettstedet endrer seg fra dag til dag.
  • Astra Quick Test lar deg simulere en kunde, og kjøre typiske transaksjoner mot nettstedet. Den genererer skript ut fra et enkelt grensesnitt, og lar deg legge opp simuleringer som tester alt nettstedet har å tilby av funksjonalitet. Hensikten er å teste at alle funksjonene som tilbys på et nettsted, faktisk fungerer.
  • Astra Load Test nytter de samme skriptene og det samme grensesnittet til Quick Test, men simulerer flere samtidige kunder. Hensikten er å sjekke belastningsevnen til nettstedet, ut fra hvor mange samtidige brukere det kan håndtere.

- Produktene er laget slik at man kan oppgradere til våre øvrige produkter hvis nettstedet skulle vokse. Load Test kan ikke simulere mer enn 500 samtidige brukere. Load Runner kan ta de samme skriptene og simulere opptil 50.000 samtidige brukere. På samme måte kan Quick Test skaléres opp til WinRunner som att på til kan kontrollere applikasjoner med Corba, Java, JDBC og ActiveX.

En mangel ved beta-utgaven av Astra, var at skriptene bare kunne kjøres fra Microsofts nettleser Internet Explorer. I den ferdige versjonen kan de samme skriptene også kjøres fra Netscape. Men den norske nettleseren Opera har den gode Crosby ikke hørt om. Han noterer seg forholdet, og lover å følge opp.

Crosby forteller at Mercury bruker Site Manager for å undersøke andres nettsteder før de tar den første salgskontakten.

- Det gjør alltid et stort inntrykk når vi kan fortelle at de og de sidene ikke fungerer, og at strukturen ikke er lagt opp med tanke på hvordan de fleste brukerne oppfører seg. På Internet World i New York i begynnelsen av oktober kjørte vi Site Manager mot de besøkendes nettsteder etter hvert som de meldte seg. Bare i ett av over 200 tilfeller støtte vi på Java og annen funksjonalitet på nettstedet som satte Astra ute av spill.

Prisen for de tre Astra-programmene starter på henholdsvis 1000 dollar for Site Manager, 3000 dollar for Quick Test og 10.000 dollar for Load Test.

Til toppen