Gratistelefonen bryter personvernet

Siden starten i fjor har Gratistelefonen lagret personopplysninger om kundene sine i strid med konsesjonen fra Datatilsynet.

For å bruke Gratistelefonen må kundene avgi visse opplysninger om seg slik at selskapet kan styre annonsører til en bestemt målgruppe. I tillegg til dette har selskapet lagret opplysninger om ringetidspunkt, oppringte telefonnummer og ringetidspunktet, og det er de siste punktene som strider mot konsesjonen fra Datatilsynet.

Ifølge Dagsavisen har Gratistelefonen bekreftet at selskapet har lagret opplysningene, men mener at selskapet har handlet i god tro.

- Konsesjonen er min bibel. Den følges fra A til Å i mitt arbeid og er vår kvalitetssikring overfor kundene, sier administrerende direktør i Gratistelefonen, Gisle Roll Ludvigsen, til avisen.

Ludvigsen sier at hans tolkning av konsesjonen nok har vært mangelfull. - Vi er et relativt nytt selskap og har gjort en feil. Det må vil at lærdom av og gjennomgå våre rutiner, sier han.

Ifølge juridisk rådgiver i Datatilsynet, Mette Borchgrevink, har selskapet brutt konsesjonen. - Hvis du sitter inne med informasjon om når en person har brukt telefonen og hvem denne har ringt til, kan du over tid skape deg et godt bilde av vedkommende, sier hun til Dagsavisen.

Gratistelefonen har søkt og fått midlertidig konsesjon fram til 1. juni for å etterkomme Datatilsynets krav. Da vil selskapet levere en ny konsesjonssøknad, som Borchgrevink sier vil bli vurdert.

Til toppen