Gravere inn på B2B

Den internasjonale gruveindustrien satser på å kjøpe for 50 milliarder dollar årlig over nettet.

Noen av de bransjene som i høy grad kan sies å komme under definisjonen "old economy" er nå for alvor på vei inn i e-handel og B2B virksomhet. Tidligere har vi her på digitoday.no skrevet om dagligvaregigantenes kamp for å sikre kostnadsgunstige innkjøp og markedsandeler over Internett.

Den internasjonale gruvebransjen tar nå opp denne utfordringen. Bransjen er en av de som vil mobilisere krefter for å utnytte de fordelene e-handel og Internett kan tilby.

15 av verdens største metall- og gruvekonsern har derfor besluttet å gå sammen for å lansere en B2B markedsplass. I første rekke skal markedsplassen gi disse selskapene muligheten til gunstigere innkjøp og omsetning av brukt utstyr.

Tracy Stevenson, som er leder for satsingen, sier til Reuters i forbindelse med arrangementet Mining 2000 i Melbourne at gruveindustrien årlig foretar innkjøp for samlet USD 200 mrd. Målsettingen for Stevenson er at 25 % av denne omsetningen, tilsvarende USD 50 mrd, skal gå over bransjens egen B2B markedsplass innen tre til fem år.

Partnere i samarbeidet er bl.a. Rio Tinto, Anglo American, Alcoa, Broken Hill ( BHP ), Companhia Vale do Rio Doce, De Beers og Inco.

Markedsplassen skal være åpen for alle aktører i bransjen og skal kunne tilby alt fra graveutstyr til kjemikalier. I henhold til planen skal nettstedet lanseres i løpet av oktober.

Strukturen i gruveindustrien gjør bransjen godt egnet for slik handel. Sektoren er dominert av selskaper med hovedsete i Australia, Nord-Amerika, Sør-Afrika og U.K. Både den geografiske spredningen og tidsforskjellene gjør derfor kommunikasjon over internett fornuftig.

I tillegg foretar selskapene betydelige investeringer i utstyr som fremdeles kan ha stor verdi etter mange års bruk. B2B-markedsplassen vil i vesentlig grad forenkle omsetningen av denne type brukt utstyr.

Til toppen