Grenseløs kommersialisering på Internet World

Selve utstilling Internet World åpner ikke før onsdag ettermiddag (11.12) norsk tid. Men det meldes om stadig flere nyheter i tilknytning til konferansen.

Som vi skrev i går i digi:media, er handel over web og virtuell virkelighet en rød tråd i høstens store Internett-utstilling. Nye kunngjøringer siden vår første artikkel i går:

  • Internet Shopping Directory har samlet en katalog med varer fra over 900 elektroniske kjøpesentre med til sammen 20.000 butikker. Webstreiferen oppgir varemerker eller produktkategorier, og går videre etter å ha fått en liste over selgerne som tilbyr det han ønsker seg.
  • Accrue Software viser programvare som hjelper webmestere å analysere hvor effektive avanserte websteder er i forhold til den målgruppen man ønsker å nå. Produktet heter Accrue Insight. Det ble kunngjort i oktober, men gjøres kommersielt tilgjengelig i forbindelse med Internet World. Prisen skal ligge rundt 15.000 USD.
  • VeriSign kunngjør et program for å spre budskapet at brukere ikke skal handle pr web med mindre handlestedet bærer Java-stemplet "Authentic Site". Websteder får dette stemplet dersom de tilfredsstiller minimumskrav til sikkerhet i behandling av transaksjoner og personlige data. VeriSign samarbeider med blant andre Netscape og Microsoft, og har hittil sertifisert over 10.000 websteder.
  • SoftTek tilbyr faks-programvare tilpasset intranett. Løsningen w.FAXx lar brukere fakse direkte fra sin nettlos (Navigator) til både interne og eksterne forbindelser.
  • Macromedia og Marimba har gått sammen om en løsning der multimedia generert av Macromedias Shockwave-teknologi distribueres gjennom "kanaler" opprettet av Marimbas Castanet-teknologi. Castanet ble først kunngjort i høst som en metode for automatisk distribusjon av programvare over Internett. Metoden går ut på å opprette faste forbindelser mellom en Castanet-"sender" og flere Castanet-"mottakere". Løsningen demonstreres på Internet World, men blir ikke tilgjengelig i markedet før ut på nyåret.
  • Ideen om at du skal kunne abonnere på websteder i stedet for å måtte streife hver gang du vil sjekke nyheter, støttes av flere nye løsninger. Intermind tilbyr et tillegg til nettlosen der du velger bestemte websider som sendes til deg regelmessig. Intermind har dessuten et samarbeid gående med Micro Tempus Connectivity Solutions, et infrastrukturprodukt som åpner for distribusjon over nett fra flere ulike datakilder. The Internet Company har også engasjert seg i "push" teknologi med et produkt kalt Messenger, som kan levere ulike former for data etter en abonnementsordning.

Ellers har Apple sluppet en prøveversjon av noe de kaller "personlig webserver". Hensikten er å la brukere publisere på web fra sin egen arbeidsstasjon. Tanken er at dette kan være hensiktsmessig i forhold til både intra- og Internett.

Til toppen