Grønt (blinkende) lys for flash-bannere

En lang stund har nettsteder og deres annonsesystemer nektet å kjøre flash-kampanjer. Begrunnelsen er at systemene ikke støtter sporing av flash, skriver flash-entusiast Martin Smestad Hansen.

Endelig kan web- og reklamebyråene få leke seg med de økte mulighetene flash har.

Ifølge en melding fra MacroMedia blir det nå en slutt på flash-diskrimineringen på nettsteder flest.

Løsningen kommer fra Macromedia Flash Advertising Alliance.

De skal innføre en standard for sporing av flashbannere, og øke bevisstheten i markedet om at teknologien finnes. Helt siden Flash 4 har det vært mulig å spore flashbannere, men på grunn av for dårlig kunnskap har man ofte møtt veggen når det gjelder å selge inn flash-kampanjer.

Nå har altså Macromedia fått med seg en rekke partnere (blandt andre DoubleClick og 24/7 Media) for å fremme flash i annonsesammenheng. De har publisert en lettfattelig bruksanvisning med eksempler på hvordan man sporer flashbannere, og skal kvartalsvis diskutere utfordringer som måtte oppstå der annonsering møter ny teknologi.

Flashbannere er raskere å laste ned og har en rekke andre fordeler i forhold til dagens animerte gif-er. Flash er vektorbasert, og kan programmeres til å hente oppdatert informasjon. Tenk deg å kunne forandre på tilbudet i kampanjen ved å endre en tekstfil! Man kan få brukeren til å leke, og til og med lage små spill i et flashbanner.

Hvordan spore et flashbanner? Mer informasjon finnes her.

Til toppen