Groupon taper markedsandeler

Har ikke lenger storparten av USAs kupongmarked.

Ved selskapets oppstart i 2009 var Groupon alene i USA om å tilby en nettjeneste for rabattkuponger. I dag har Groupon 345 konkurrenter, ifølge Yipit, en tjeneste som samler daglige tilbud fra 482 nettsteder fordelt på 30 amerikanske byer.

Finanstjenesten Bloomberg

siterer data fra Yipit som tyder på at Groupon er i ferd med å tape markedsandeler.

Ifølge Yipit omsatte Groupon og konkurrentene for 133 millioner dollar i mai. Groupons andel av dette var 64,7 millioner dollar, det vil si 49 prosent. I april hadde Groupon en andel på 52 prosent.

Groupons største konkurrent er Livingsocial.com. Dette rabattkupongstedet hadde en markedsandel på 20 prosent i april, og økte til 24 prosent i mai. Groupon har fortsatt over dobbelt så stor omsetning som Livingsocial.

Tapet av markedsandeler kommer på et kritisk tidspunkt for Groupon.

Selskapet forbereder å gå på børs for å hente inn 750 millioner dollar. Søknaden om børsintroduksjon inneholder et regnskap der driften er oppført med et akkumulert underskudd på 576 millioner dollar, hvorav 117 millioner i første kvartal i år. Under slike omstendigheter er en børsintroduksjon avhengig av at Groupon kan argumentere for at de fortsatt vil dominere markedet, og at markedet er i rask vekst. Skeptikerne, som peker på at Groupons forretningsmodell er ekstremt lett å kopiere – noe den raske veksten i antall konkurrenter bekrefter – kan nå få gjennomslag for at Groupons lykke kan bli kortvarig.

sin blogg har Yipit publisert en analyse over hvordan Groupon gjør det i et av sine eldste markeder, Boston. Tendensen er nedslående: Selv om antall «daglige tilbud» skyter fart, er omsetningen per kunde og per rabattilbyder raskt dalende. Samtidig koster det nesten seks ganger så mye som for et år siden å hente inn en ny kunde. Forklaringen er at Groupon har fått konkurranse.

Yipit stiller spørsmålet: Hva betyr dette for Groupons børsintroduksjon? Svaret er at Groupons framtid ser ut til å være avhengig av en ny tjeneste, Groupon Now, et nytt mobilprodukt som formidler tilbud i sanntid. Det kan være at Groupon er alene om å ha tilstrekkelig mange rabattilbud å øse av for at Groupon Now kan virke, skriver Yipit. Hvis ikke Groupon tar av, kan lønnsomheten i Groupons kjernevirksomhet bli forsvinnende lav.

Til toppen