Groupons toppsjef og grunnlegger, Andrew Mason, har problemer med børsnoteringen. (Bilde: Anthony Bolante/Reuters)

Groupon utsetter børsnotering

Elendig marked og kritikk mot forretningsmodell får skylden.

Wall Street Journal melder onsdag at rabattkupongselskapet Groupon utsetter børsnoteringen. Selskapet skal ha kansellert et såkalt «Roadshow» for amerikanske investorer, men har ikke bekreftet noe offentlig ennå.

Selskapet var forventet å bli verdsatt opp til 20 milliarder dollar, over 100 milliarder norske kroner, når de debuterte i aksjemarkedet. Men nå er planene under revurdering. Hovedårsaken er det mildt sagt elendige børsklimaet. Aksjekursene har rast på bekymring for veksten i verdensøkonomien, og investorene er nervøse.

En kilde som kjenner prosessen sier til Wall Street Journal at selskapet nå nøye vurderer situasjonen fra uke til uke, men at de ikke har bestemt seg for å trekke søknaden om børsnotering.

Da Groupon søkte om børsnotering tidligere i ble de raskt møtt med hard kritikk for sine store markedsføringskostnader og en ulønnsom underliggende drift. At selskapet også presenterte resultater som ikke inkluderte blant annet markedsføringskostnader. På den måten kunne regnskapet, slik de fremstilte det, se langt bedre ut enn det i realiteten var.

Det amerikanske kreditt- og børstilsynet (SEC) har også startet undersøkelser i hvordan selskapets ledelse har kommunisert til markedet før noteringen, noe som ikke har hjulpet på potensielle investorers appetitt for aksjene til Groupon.

Men Groupon er ikke alene om å utsette sine børsplaner. I følge en oversikt Bloomberg News har utarbeidet ble det bare gjennomført fem børsnoteringer i USA i august måned, og man må tilbake til 2004 for å finne tilsvarende antall børsnoteringer bli trukket fra markedet.

Siden Groupon søkte om børsnotering i juni 2011 har også aksjemarkedet, målt med S&P 500 indeksen, falt med 11 prosent.

    Les også:

Til toppen