Groupon utvider i Kina og Russland

Varsler framveksten av en amerikansk-russisk-kinesisk nettfamilie.

Groupon, en internasjonal tjeneste for rabattkuponger som i desember avviste et bud fra Google på 6 milliarder dollar for så å trekke inn 950 millioner dollar i en finansiering som verdsetter dem til 8 milliarder dollar, er i ferd med å utvide virksomheten til både Kina og Russland, går det fram av rapporter i internasjonal presse.

    Les også:

Den forestående utvidelsen til Kina ble først meldt av Bloomberg 10. februar. Fredag observerte Beijing-korrespondenten til Financial Times en kø av kandidater til intervju ved en plakat merket «Groupon China is hiring». I dag skriver også Wall Street Journal om etableringen.

Bloomberg viser til en pressebriefing gitt av Danny Yeung som leder Groupons enhet i Hongkong. Yeung forklarte at Groupon allerede har 120 ansatte i Kina, og akter å skaffe seg til sammen 1000 ansatte i løpet av tre måneder. Yeung kom selv til Groupon fra uBuyiBuy.com, en asiatisk tjeneste for rabattkuponger som Groupon kjøpte i fjor.

Yeung sa ingenting om hvilken partner Groupon har valgt for utvidelsen til Kina. Bloomberg gravde opp en melding fra kinesiskspråklige donews.com som fortalte 14. januar at Groupon hadde etablert et partnerskap med Tencent, et av Kinas største og mest lønnsomme nettselskaper med en omsetning i novemberkvartalet i fjor på 780 millioner dollar, og 637 millioner registrerte brukere på sin lynmeldingstjeneste QQ.

Financial Times og Wall Street Journal bekrefter partnerskapet mellom Groupon og Tencent, og forteller at de to vil samarbeide om et nytt nettsted for rabattkuponger rettet mot Kinas 450 millioner nettbrukere: gaopeng.com. Nettstedet skal ha vært oppe noen timer tirsdag i forrige uke, men er nå nede, angivelig på grunn av manglende lisens.

Navnet har vakt harme blant konkurrentene. «Gaopeng manzuo» er et kinesisk ordtak som viser til et bankettbord med nær venner, og manzuo.com er navnet på en etablert tjeneste i Beijing for rabattkuponger.

Financial Times forteller at intervjuer med jobbsøkende foregikk i åpne lokaler der forbipasserende kunne høre alt som ble sagt, og at 50 unge mennesker sto i kø foran plakaten.

Wall Street Journal peker på at Tencent eier 10 prosent av aksjene i russiske Digital Sky Technologies (DST), som er deleier i Groupon og som også har en stor aksjepost i Facebook og nettspillselskapet Zynga. DST kjøpte for øvrig ICQ fra AOL i fjor våres.

DST ledes av gründer Yuri Milner i Mail.ru, Russlands største Internett-selskap, og var noen år Mail.rus formelle holdingselskap for internasjonale investeringer. Mail.ru har i dag egne aksjeposter i Groupon, Facebook og Zynga.

Financial Times meldte for en uke siden at Groupon har inngått en avtale med Odnoklassniki, et sosialt nettsted drevet av Mail.ru. Dette partnerskapet beskrives som den første sammenslåing i større skala av e-handel og sosiale tjenester. Brukere av Odnoklassniki skal kunne foreta innkjøp gjennom Groupon uten å forlate den sosiale tjenesten, og de skal også kunne følge med på sine venners innkjøp.

Groupons første etablering i Russland kom i fjor, da de kjøpte et nystartet lokalt kupongselskap, Darberry. Denne tjenesten skal nå være lønnsom, og vil snart være tilgjengelig i 30 ulike russiske byer.

Mail.ru ble introdusert på London-børsen i november i fjor. Aksjekursen har siden steget med 25 prosent, og selskapet har en markedsverdi på 5,7 milliarder dollar.

Det er for tidlig å betrakte Facebook, Zynga, Groupon, DST, Mail.ru og Tencent som én stor amerikansk-russisk-kinesisk Internett-familie, men det er verdt å merke seg hvordan de henger sammen i både kapital og forretningskonsepter.

Til toppen