Datakunder er vant til "høy kølle-påstander" og vridd bruk av statistikk, men ikke direkte feil. Compaq må nå trekke tilbake en annonse etter at en observant digi.no-leser oppdaget en grov feil i annonsen. Compaq var ikke oppmerksom på feilen før digi.no ba Norges-kontoret sjekke annonseopplysningene.
Annonseserien, med to mennesker foran månen, ble kjørt i de største riksdekkende norske avisene over flere dager tidlig i mars. Teksten i annonsen hevder at Compaq er den dominerende leverandøren av de tunge datamaskinene som brukes til å drive store Internett-steder, begrunnet med fire punkter. Påstanden om at "4 av de 5 mest populære nettsidene i verden kjøres på en Compaq-plattform" høres ikke totalt usannsynlig ut.
Men påstanden "Dessuten har to tredjedeler av Internett-leverandørene standardisert webdriften på Compaq og Windows NT", høres derimot ut til å være i drøyeste laget. Internett-bransjen er kjent for sin favorisering av Unix. En rekke forskjellige tester og analyser peker på at de forskjellige Unix-versjonene gir bedre ytelse og langt bedre stabilitet enn Windows NT.
- Her er det bare å beklage, det skulle ha stått "to tredjedeler av Internett-leverandørenen har standardisert på Compaq for sin NT-basert web-drift", sier Børre Sunde, markedskommunikasjonssjef i Compaq Norge, til digi.no. - Dette er en kjedelig oversettelsesfeil og vi kjører ikke denne annonsen mer. Det var ikke vår mening å forlede våre kunder, sier han.
Annonsen blir særlig spesiell fordi Compaq har vokst seg stor på Internett-drift gjennom oppkjøpet av Digital og deres Unix-maskiner. Men fokuset på Windows NT skyldes ikke at Microsoft har vært med på å betale annonsekampanjen, understreker Sunde.
En stikkprøve hos Norges største Internett-leverandør, Telenor Nextel, bekrefter bildet av at Unix dominerer. Nextel har rundt 70 prosent av Internett-markedet for bedrifter og privatpersoner her i Norge.
- Vi bruker Sun-maskiner og Unix til våre tyngste oppgaver. Vi har noen Digital-maskiner og etter hvert noen Compaq-maskiner med Windows NT, men dette er fordi vi drifter Internett-sider for kunder som har utviklet løsninger for Windows NT, forteller Arne Cartridge, informasjonssjef i Telenor Nextel.
De misvisende avisannonsene er en del av en større verdensomspennende kampanje som skal bidra til toppsjefs Eckhard Pfeiffers strategiske mål: å gjøre Compaq til et av de ti mest kjente merkenavnene i løpet av neste år.