Gründer vil gjerne kjøpe egen avis for én krone

Konkurrenten Resumé skriver at medieavisen Vision er vanskelig å selge. Sjefredaktør Pontus Forsström har ikke fått noe tilbud ennå, men vil synes det er interessant å kjøpe sin egen avis i et svensk nettmarked som opplevde en fullstendig kollaps før sommeren.

Resumé er en reklame- og medieavis som hadde sin storhetstid på 90-tallet under Peppe Engberg. Nå befinner Engberg seg hos konkurrenten Vision som sliter med å få avisen til å gå med overskudd.

Hele Vision-selskapet, som består av en internettavis (Vision), en tabloidavis (Vision), et nyhetsbrev (Etermedia) pluss en nyhetsagent (Agent25) og et nyhetsbyrå (25timmar), skal ha gått med 15 millioner underskudd i år 2000 etter en omsetning på 40 millioner kroner. Det hevder Resume som sier at hovedeierne i Spray AB (eier bortimot 80 prosent) skal ha brukt det siste halve året på å forsøke å selge avisen Vision, den siste tiden for én krone.

Pontus Forsström er sjefredaktør og gründer i Vision og sier til digitoday.no at de gjorde grep i avisen i april som de nå får igjen for. Omtrent ti personer måtte forlate skuta, i dag er det rundt 18 personer (inkludert salg- og administrasjon) igjen i avisen hvorav drøyt ti redaksjonelle medarbeidere.


- Jeg er svært lite bekymret for fremtiden. Finansieringen i høst og et stykke ut neste år er løst, og jeg har absolutt tro på at også driften snart skal gå i pluss etter nedskjæringene, sier han.

- Vi dro i bremsen i april hvor vi kuttet i staben og reduserte til tabloidformat med kun én utgivelse i uka. På den tiden synes jeg det var slitsomt, men nå synes det som om det var ganske smart, sier han og tenker ikke minst på at det svenske internettmarkedet gikk på en alvorlig smell før sommeren. Det er papirutgaven som skaffer brorparten av inntektene for merkevaren Vision.

- I motsetning til Norge var det en fullstendig kollaps i mai, med 50-60 prosent nedgang i reklameomsetningen på nettet fra mai i fjor. Vi må satse på at forhandlingene mellom internettoperatørene og innholdsleverandørene kommer i orden før vi kan håpe på en ny vekst, sier han og sikter til det som digitoday.no skrev om for kort tid tilbake.

Svenske innholdsleverandører har alliert seg med clearing-selskapet Tric for å forsøke å få tele- og internettoperatørene til å betale en trafikkavgift som skal bøte på det faktum at nettoperatørene får benytte gratis innhold. Hvis teleoperatørene ikke går med på dette, truer innholdsleverandørene å utnytte Trics filterteknologi for å stenge nettoperatørene surfekunder ute fra nettavisene sine.


Forsström avviser imidlertid at eierne i Spray AB (tidligere Spray Ventures) har pumpet inn rundt 50 millioner svenske kroner i medieavisen.


- Nei, det er helt feil. Det dreier seg heller om et sted mellom 15 og 17 millioner, sier han og hevder han ikke har fått tilbud om å kjøpe avisen...ennå.

- Men skulle det dukke opp et slikt tilbud fra eierne, vil jeg synes det er skikkelig interessant, sier han og mener det er feil å antyde at dette i så fall vil være siste utvei fra Sprays side for å bli kvitt avisen.

Ifølge Resumé sier Spray-ledelsen at den andre produktene innen Vision-konsernet, 25timmar og Agent 25 (som begge går med overskudd), ikke er til salgs.

- Jeg har vært med på dette før, sier Forsström og hevder bestemt at han ikke er bekymret for avisen sin:

- I 1998 kjøpte vi også Vision for én krone, den gang fra Bonnier.

Det har ikke lykkes digitoday.no å komme i kontakt med styreformann i Vision, Casten Almquist, fra hovedeier Spray AB. Almquist har gitt beskjed om at han ikke vil forstyrres i ferien.

Til toppen