Gründernes hvite ridder

Konsulentselskapet PriceWaterhouseCoopers skal ta et godt grep rundt nystartede Internettselskaper. Nå skal konsulentselskapet gjøre seg rik på å klekke ut dotcom selskaper.

- PriceWaterhouseCoopers skal gå fra klassisk stil til e-stil. Det sier selskapets administrerende direktør, Petter Klepppe. Konsulentselskapet, som kanskje ikke er mest kjent for nettkompetanse, skal nå hjelpe gründere og andre med gode idéer ut i verden.

- En tredjedel av de avtalene vi gjør i Europa er e- business-relatert. Og i denne sektoren omsetter vi for 1,8 milliarder dollar, forteller Kleppe.

PriceWatherhouseCoopers lanserte i forrige uke sin plan for å ta steget inn i nettverksøkonomien. For Norges del skal selskapet ta imot gründere til et kontorkompleks i Oslo, hvor de kan leie gratis lokaler, få rådgivning og mulighet for å kjøpe konsulent-tjenester fra selskapets konsulenter.

I bytte skal PriceWaterhouseCoopers ha aksjeposter, opsjoner eller penger fra selskapene de hjelper.

- Vi skal hjelpe til med å etablere en strategi, stå bak gründerne med konsulenter som kjenner markedet og bransjen. Men vi skal og kunne tilby penger, kontorer og utstyr hvis det skulle være nødvendig, sier Kleppe til digi.no.

Når gründerne banker på døren til PriceWaterhouseCoopers, og vil etablere et prosjekt, gir konsulentselskapet all mulig støtte. Normalt sett skal gründerne betale for konsulentene, men det er ikke nødvendig at dette skjer med gammeldagse penger.

Ofte tar konsulentselskapet aksjeposter eller opsjoner i selskapene. Hvis selskapet har lite penger, kan og betalingen vente, opplyser selskapet.

PriceWaterhouseCoopers har allerede sikret seg kontakt i to selskaper. Det ene er det norske selskapet Sports-mail som blant annet har lansert fotballsiden fotball247.com i Norge, samt endel andre sider for engelsk fotball.
Les:
Store planer for Mini-Jacobsen

Sports-mail gjorde en avtale med PriceWaterhouseCoopers som innebærer at konsulentselskapet får retten til å kjøpe 2 millioner aksjer innen en ettårsperiode. Til gjengjeld skal PriceWaterhouseCoopers hjelpe selskapet med å bygge e-handelskonsepter og lansering i England.

Det andre selskapet PriceWaterhouseCoopers har engasjert seg i er ASP-selskapet Network Computing. Konsulentselskapet tror at ASP-markedet skal bli fire ganger så stor som ERP-markedet var på sitt høyeste (SAP, Baan), og da er det forståelig at selskapet ønsker å gjøre penger på "snill onkel-virksomhet" for idérike gründere.

Les:
Silicon Valley melker 40 prosent av investeringene
Nye medier større enn gamle i New York
Til toppen