Gründerselskap utfordrer Postens monopol

Netthandelen øker og Posten mister sitt monopol. Det gjør ByPost Norge butikk på.

I januar vedtok Europaparlamentet at alle EU-land skal konkurranseutsette posttjenester. Et direktiv til EØS-landene vil trolig følge snart.

Posten Norge er derfor forberedt på å miste monopolet fra 2011.

Samtidig øker netthandelen dramatisk. Bare det siste året har det hatt en vekst på 10 prosent.

Og netthandelen vil bare fortsette å øke ved lav dollarkurs som stimulerer den ytterligere. Elektronikk og IT-utstyr topper lista over varer som handles via nettet, tett fulgt av klær og sko. Musikk og film ligger på tredjeplass, mens bøker ligger på fjerdeplass

Dette er signaler gründer Øystein Isaksen i ByPost Norge fra Grenland ønsker å utnytte, men han trenger penger.

På årets Vekstforum arrangert av stiftelsen Seed Forum Norway og DnB NOR, var ByPost Norge et av åtte selskaper som er klare for investeringer av ulik størrelse.

– Vi skal ta opp kampen med Posten, varslet daglig leder Øystein Isaksen på Seed Forum-møtet.

Konseptet til ByPost går ut på å lage faste distribusjonsruter. I disse rutene skal det legges alt fra adressert post til reklame og pakker. Med å gjøre det på denne måten, vil man oppnå en mer effektiv distribusjon. Dermed kan man operere med en lavere pris for forsendelser enn Posten klarer i dag.

ByPost skal kun etableres i befolkningstette områder i Norge, som har flere enn 40.000 innbyggere. I første omgang er det definert 12 markedsområder i Norge frem til 2011.

Selskapet vil i løpet av 2008 etablere seg i Drammen, Vestfold, Østfold og Kristiansand, og har fått i stand en avtale med Tollpost Globe.

– Vi har to millioner i egenkapital, men trenger mellom seks til tolv millioner, opplyste Isaksen til mulige investorer i en fullsatt sal på Aker brygge i går.

Til toppen