JUSS OG SAMFUNN

Grundig kartlegging av barn

Under en offentlig høring om personvern på Internett, er det dokumentert hvor omhyggelig barns personligheter og interesser blir registrert i markedsføringens tjeneste.

Eirik Rossen
16. juni 1997 - 16:48

På en høring organisert av USAs handelsdirektorat, FTC (Federal Trade Commission), la interessegruppen CME (Center for Media Education) fram materiale som viser at 40 prosent av de 38 barnewebstedene organisasjonen overvåker regelmessig, samler personlig informasjon om unge brukere, blant annet navn, alder og adresse.

Bare 20 prosent ber ungene ta kontakt med foresatte før de fyller inn disse skjemaene. 40 prosent motiverer barn ved å love gaver og gevinster til de som "blir med".

Under høringen dokumenterte CME hvordan websteder bruker en kombinasjon av "cookies" - spesielle filer med informasjon om hva en bruker foretar seg på web - og utfylte skjemaer, til å utarbeide detaljerte markedsføringsprofiler. Gruppen pekte på at videresalg av profiler og grunnlagsmateriale ikke er regulert, og at opplegg som bransjen selv har utarbeidet, ikke gir noen grunn til å tro at selvregulering er noe reelt alternativ til offentlig lovgivning.

CME argumenterte også sterkt for at det ikke kan overlates til foresatte å verne barn mot registrering og manipulering via internettet.

- Under høringene i fjor lovet bransjen at ting skulle bedre seg, fortalte CME-leder Kathryn Montgomery. - Men praksis er blitt verre, ikke bedre.

Hennes medarbeider Shelley Pasnik fortalte at elektronisk handel har vokst dramatisk i USA de siste tolv månedene, og at teknologien for å registrere personlige opplysninger og vaner på web er blitt langt mer avansert.

- Stadig mer markedsføring mot barn foregår online. Vi opplever framveksten av en mektig maskin for innsamling av digitale data, innrettet på rutinemessig å samle inn enorme mengder av personlig informasjon om barn.

Pasnik ga eksempler fra flere websteder. Hun fortalte blant annet om webstedet til Nickelodeon som lover barn "tonnevis av premier" fra trekninger. Barna må fylle ut et skjema med e-post-adresse, navn, kjønn og gateadresse. Så kommer en setning om at påfølgende spørsmål er frivillige - "Vi prøver bare å lære mer om det du liker, slik at vi kan tenke på nye ting du kan ha glede av her på nick.com." Her kommer en rekke spørsmål med ja/nei-svar: "Har du kjeledyr? Driver du med idrett? Liker du å male eller å tegne? Driver du med dataspill online? Liker du å gjøre ting utendørs (svømme, sykle osv)? Liker du å samle på ting (frimerker, tegneserier, mynter osv)?"

Pasnik trakk fram flere websteder der "produkttalsmenn" henvender seg direkte til barn. Hos Toys "R" Us opptrer en figur kalt Geoffrey som sender en bursdagsgave til alle som fyller ut et skjema. Godteriprodusenten M&M har en figur som ber barn oppgi venners navn og e-post-adresser i tillegg til sine egne. Hos Colgate opptrer en tannfe som sender hyggelig e-post, bare hun vet hvor og til hvem. Hos Jelly Belly lover Mr Jelley Belly å sende gratis dropsprøver og regelmessig e-post om nye godterityper til alle som registrerer seg.

CME-direktør Jeff Chester trakk fram spillstedet Kidscom som spesielt ille. Barn må oppgi adresse, antall medlemmer av husholdningen, fødselsdato, beste tv-program, beste TV-reklame, beste musikkgruppe, beste idrett og hva de vil bli, før de kan delta i spill.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.