Gruppe-Skype frir til bedrifter

Skype håper nye funksjoner vil gjøre dem til bedriftstjeneste, ikke bare ekstrakanal.

Bredbåndstelefonitjenesten Skype gjør fremstøt for å bli mer attraktiv for bedriftsmarkedet. Tjenesten har nå 61 millioner registrerte brukere, men det er nok relativt få som regner dem som en bedriftstjeneste.

Skype Groups skal etter planen bidra til å gjøre dem mer bedriftsvennlige. Poenget er at flere Skype-identiteter nå kan knyttes til en felles betalingskonto. Dermed kan en bedrift bruke Skypes betalingstjenester, og ringe vanlige telefonnumre, uten at hver enkelt ansatt må passe på å fylle opp kontoen og få refusjon fra bedriften.

Administratoren oppretter en konto for betalte tjenester, for eksempel samtaler til andre fasttelefoner og mobiloperatører, talepostkasse og personlig ringesignal. Administratoren kan dermed invitere kollegaer til å delta i gruppen. Når brukerne har godtatt invitasjonen, trenger de ikke forholde seg til betaling eller hvordan man får tilgang til Skypes tilleggstjenester, dette har administratoren ansvaret for.

En undersøkelse som er gjort blant 2000 brukere av betaversjonen av Skype Groups viser at 63 prosent bruker Skype for å opprettholde jobbkontakter i utlandet, 52 prosent til kontakter med regionale kontor og 46 prosent til telefonkonferanser. Det må påpekes at dette er en testgruppe som neppe er representativ for store deler av brukermassen til Skype.

– For mindre bedrifter er det mye å tjene på å bruke Skypes tjenester Det er en enkel måte å senke kostnadene og å pleie sine forretningskontakter i utlandet, samtidig som man blir mer effektiv, sier Jonas Kjellberg, nordensjef i Skype.

I tillegg til Skype Groups kan selskapet tilby gratissamtaler over Internett med muligheter til chat med både enkeltpersoner og grupper. Man kan også sende filer til hverandre og få tilgang til Skypes verktøylinje, samt ringe alle nummer direkte fra Outlook og Internet Explorer.

Til toppen