Gryende StepStone-suksess i Storbritannia

En undersøkelse foretatt av analyseinstituttet MMXI Europe viser at over halvparten av alle briter som benytter nettbaserte karriéretjenester hjemmefra er innom StepStone.

Undersøkelsen viser at den norske rekrutteringstjenesten StepStone har 265.000 unike brukere per måned i Storbritannia, aksessert fra hjemmene. Dette innebærer at tjenesten har over 50 prosent andel av alle som benytter karriéretjenester på Internett hjemmefra i Storbritannia.

I januar var det bare den amerikanske aktøren Monster som hadde tilstrekkelig høye besøkstall til å bli registrert i rapporten til analyseinstituttet MMXI Europe. StepStone skriver i en pressemelding at besøkstallene hadde firedoblet seg fra januar til februar, og hevder at selskapet nå har tatt en klar lederposisjon.

Totalt er det 521.000 briter som benytter karriéretjenester hjemmefra. Topjobs kommer, ifølge undersøkelsen, på annenplass med 157.000 unike brukere, mens Jobsite.co.uk kommer på tredje plass med 112.000 brukere. Monster er nederst på lista, med 88.000 brukere.

For administrerende direktør Giles Clarke bør dette være en oppløftende melding, etter den turbulensen StepStone-aksjene har opplevd siden børsnoteringen i forrige måned.

Clarke sier han er meget godt fornøyd med utviklingen på det britiske markedet.

- Vår målsetting er å være nummer én eller nummer to i alle markeder vi går inn i. Dette er allerede oppnådd i Storbritannia, og er en viktig milepæl for selskapet.

Når det gjelder bruk av tjenesten fra arbeidsplasser, biblioteker, universiteter og andre tilgjengelige offentlige maskiner, er ikke dette blitt målt av analysebyrået ennå. StepStones informasjonsdirektør Karl Fredrik Agnalt vil heller ikke ut med selskapets egne brukerstatistikker.

- Vi vil offentliggjøre disse tallene i forbindelse med fremlegging av rapporten for første kvartal i slutten av april, sier han til digi.no.

Til toppen