Gule Sider i strupen på Groupon

Kopierer konseptet og navnet til konkurrenten.

Groupon («group coupon») frister med rabattkuponger på varer og tjenester i nærområdet i en begrenset periode, som regel ett døgn.

Annonsørene må tilby store rabatter og gi dem prosenter av salget for å nå ut til nettfenomenets stadig voksende kundegruppe.

I vinter avviste det knapt to år gamle selskapet et bud fra Google på over 30 milliarder kroner. Groupon forbereder børsintroduksjon og markedsverdien har vært antydet opp mot astronomiske 140 milliarder kroner.

Etter avvisningen trøstet Google seg med å lansere en konkurrende tjeneste. Formelen til Groupon er kopiert også av Facebook og mange andre.

Nå lanserer Gule Sider den første direkte konkurrenten til Groupon her til lands.

Særlig originalt kan heller ikke produktnavnet beskyldes for å være. Med «Deals» har katalogselskapet valgt akkurat samme produktnavn som Facebook gjorde.

- Gule Sider lanserer Deals, daglige tilbud med rabattert pris på gulesider.no.

I løpet av kort tid vil tjenesten også være tilgjengelig på mobil og Gule Sider blir dermed den første aktøren i Norge som tilbyr forbrukerne å handle Deals via sin smartphone, heter det i en pressemelding.

Akkurat som Groupon skal de selge klippekort eller kuponger med minst 50 prosent rabatt. De skal presentere et nytt tilbud hver dag, som gjelder i en begrenset tid og ofte med et begrenset antall.

Fra starten i dag åpner Gule Sider tjenesten for Oslo og Trondheim, men konseptet skal rulles ut i flere byer i løpet av året. Det oppgis at tjenesten skal tilby en kombinasjon av riksdekkende og lokale tilbud.

- Markedet for Deals er i vekst og vi mener at mobilen er en ypperlig kanal for å tilby dette. Det er nyttig for forbrukeren å sjekke denne typen tjenester mens man er på farten og kjøpet kan gjennomføres direkte i Gule Sider-appen, sier nordisk mobilsjef i Eniro, Tommi Larsen.

Lover «barskere» produkter

Gule Sider kan skilte med over 1,6 millioner unike brukere som hver uke søker etter produkter og tjenester gjennom nettsidene deres og på mobilen. Deals skal innlemmes i både bedrifts- og produktsøket deres, samt Telefonkatalogen og karttjenesten.

De som har benyttet Groupon vil ha merket seg en overvekt med tilbud av typen spa, neglestell og massasjebehandlinger. Gule Sider varsler at de skal levere et barskere sortiment.

- I løpet av de første ukene vil du finne gode tilbud på oljeskift, bilvask, gocart og greenfee, sier Gule Sider-direktør Morten Algøy i en pressemelding.

    Les også:

Til toppen