Når man søker på Gule Sider på nettet, får man ved en del adresser nå opp en ny knapp. Utenfor telefonnummeret står det nå "Klikk & Ring Gratis".
digi.no oppdaget muligheten ved en tilfeldighet og prøvde knappen. Man får opp en meny-vindue der man taster inn sitt eget nummer og trykker på knappen merket "Snakk via telefon". (Sirklet inn i rødt på bildet under)
Telefonen vår ringer øyeblikkelig og i røret ringer det på sentralbordet til mottakeren som svarer. Tjenesten er basert på programvare fra amerikanske Estara og er i utgangspunktet enkel nok.
Og det er bare første gangen du trenger å legge inn nummeret ditt. Nummeret ditt lagres automatisk i en cookies, så neste gang du klikker på en "Klikk & Ring Gratis"-knapp, fylles nummet ditt automatisk inn. Dermed vil det gå mye fortere å trykke på knappen enn å få ringt enn å taste nummeret selv.
Tjenesten er trolig det første eksempelet på i Norge på en slik tettere integrasjon mellom Internett og telefoni.
- Vi har lansert dette som en test på 1000 kunder. Det er gratis foreløpig, men vi ønsker å selge det til bedrifter som ønsker å la deres kunder ringe seg opp gratis, sier Mikael Rohde, markedsdirektør i Findexa til digi.no.
Systemet åpner en ny spennende mulighet, påpeker Rohde.
- Med dette systemet kan man lage en nettside eller kampanje med en ring-knapp og få logget responsen direkte, noe man ikke kan med vanlige telefontjenester, påpeker han.