Gule Sider kobler Internett til telefonen

Findexa Gule Sider har lanserte et system som lar brukere blir oppringt av den de søker.

Når man søker på Gule Sider på nettet, får man ved en del adresser nå opp en ny knapp. Utenfor telefonnummeret står det nå "Klikk & Ring Gratis".

digi.no oppdaget muligheten ved en tilfeldighet og prøvde knappen. Man får opp en meny-vindue der man taster inn sitt eget nummer og trykker på knappen merket "Snakk via telefon". (Sirklet inn i rødt på bildet under)

Telefonen vår ringer øyeblikkelig og i røret ringer det på sentralbordet til mottakeren som svarer. Tjenesten er basert på programvare fra amerikanske Estara og er i utgangspunktet enkel nok.

Og det er bare første gangen du trenger å legge inn nummeret ditt. Nummeret ditt lagres automatisk i en cookies, så neste gang du klikker på en "Klikk & Ring Gratis"-knapp, fylles nummet ditt automatisk inn. Dermed vil det gå mye fortere å trykke på knappen enn å få ringt enn å taste nummeret selv.

Tjenesten er trolig det første eksempelet på i Norge på en slik tettere integrasjon mellom Internett og telefoni.

- Vi har lansert dette som en test på 1000 kunder. Det er gratis foreløpig, men vi ønsker å selge det til bedrifter som ønsker å la deres kunder ringe seg opp gratis, sier Mikael Rohde, markedsdirektør i Findexa til digi.no.

Systemet åpner en ny spennende mulighet, påpeker Rohde.

- Med dette systemet kan man lage en nettside eller kampanje med en ring-knapp og få logget responsen direkte, noe man ikke kan med vanlige telefontjenester, påpeker han.

Til toppen