Gule Sider lover færre annonser

Søk på Gulesider.no gir ofte en flom av annonser, men nå lover selskapet en innstramming.

Telefonkatalogen på nett er blitt ekstremt populært, men det siste året har søk på bedrifter blitt mer tungvint. For mange søk gir enten ikke resultater eller presenterer treffene langt nede på siden.

digi.no har mottatt en del klager fra lesere om dette og testet selv søk på navnet til enkelte store IT-selskaper. Søkene avslører at Gule Sider selger søkeord og både store og små annonser.

Et søk på Microsoft Norge gir en nettside der man må trykke fire ganger på "page down"-knappen før man får telefonnummeret til Microsoft Norge opp. Søker man på IBM får man også opp en svært lang side som helt til slutt gir IBMs service-kontor i Tromsø og kontoret i Stavanger. Det samme gjelder også et søk på Canon.

Foran oppføringen av Microsoft Norge må man bla forbi to store annonser med HP og Nidit – to ganger. For disse to selskapene har åpenbart kjøpt seg store annonser i flere bransjer og treff på nøkkelordet "Microsoft".

Microsoft Norge har også betalt for sin oppføring, men fordi man ikke har kjøpt nøkkelord og større annonser, havner altså selskapet langt nede på listen.

Kontrasten til vanlige søkemotorer blir sterk. Google er svært forsiktige og plasserer eventulle betalte treff som tekstlenker, ikke bilder, i høyre marg.

digi.no tok derfor kontakt med Findexa-sjef Mikal Rohde, som er driver både Gule Sider og andre telefonkataloger på nett og papir.

Han medgir at eksemplene digi.no viser han ikke er heldige og bekrefter at Gule Sider selger mange typer oppføringer. Han opplyser også om noe som kanskje ikke alle er klar over.

- Du må betale for å være med på GuleSider.no, noe hovedkontoret til IBM Norge åpenbart ikke har gjort. Men IBM Norge ligger i vår database og betaler du for å søke med mobiltelefonen din, får du oppføringen, forteller Rohde til digi.no.

Rohde skylder delvis på teknologien til Gule Sider. Selskapet har lenge brukt søkemotoren til Fast, og har nå nettopp oppgradert til en ny versjon, Fast ESP.

- Vi arbeider med å justere søkene for å gjøre treffene mer relevant, målet må være at selskapet du leter etter dukker opp på første skjermbilde. Det gjør det også når du søker på mindre selskaper og i begrensede geografiske områder, påpeker Rohde.

Er dere ikke redd for å skremme vekk brukerne med alle annonsene, spør digi.no. Er det ikke en fare at mange går til Google i stedet?

- Google er ikke noe stor konkurrent akkurat nå - de bruker bare nettsider og vi vet av bare 27 prosent av norske bedrifter har en hjemmeside. Men vi tar trusselen fra Google alvorlig, de bygger seg opp og har bedt om å få kjøpe tilgang fra oss, noe vi sa nei til, forteller Findexa-sjefen.

Findexa-sjefen forteller at av de 200.000 registerte norske selskapene som har telefon og ansatte, har 150.000 kjøpt en eller annen oppføring i Gule Sider.

Det mest oppsiktsvekkende med alle annonsene og Gule Siders IT-utfordringer er at norske nettbrukere synes å godta det.

- Bruken stiger. Vi har nå 35 millioner søk i måneden på nettet. Så brukerne synes åpenbart at Gule Sider er en god tjeneste, mener Rohde.

Til toppen