Gule Sider starter «kjøpemotor»

Vil utfordre Google på produktsøk.

Gule Sider åpnet i dag sin tjeneste for produktsøk. De lover å hjelpe brukeren med finne fram til produktet som ønskes, raskere enn tradisjonelle søkemotorer.

– Vår visjon er å være best på lokale søk. Gule Sider er verken en søkemotor eller en prissammenlignings-tjeneste. Vi kaller det en kjøpemotor, sier Morten Algøy, administrerende direktør i Eniro, som leverer Gule Sider.

Det tjenesten gjør i praksis, er å utelate generell info om produktet, og sender brukeren heller direkte til en leverandør av det valgte produktet.

Tjenesten ble lansert i Sverige i fjor høst via Gule Siders søsterside Eniro.se. Her opplevde selskapet at tjenesten ble godt mottatt.

– Lanseringen i Sverige har vært en suksess. Der fikk vi en økning på 40 prosent i søk etter butikker og bedrifter, og vi er trygge på at dette også blir tatt godt i mot i Norge , sier Algøy

"Kjøpemotoren" til Gule Sider viser hvilke butikker som har produktet brukeren søker etter.
"Kjøpemotoren" til Gule Sider viser hvilke butikker som har produktet brukeren søker etter.

Unni Strømstad, informasjonssjef i Eniro Norge, mener at en av Gule Siders største fordeler er kvalitetssikringen. Hun sier at Gule Sider gjennom flere år har samlet opp informasjon om bedrifter og produkter i tjenestens database. Hun nevner også at de crawler nettsider for produktnavn og produktfiler.

Digi.no opplever at tjenesten fungerer godt på visse produkter. Søker man for eksempel på Koss Porta Pro, en av Norges mest solgte hodetelefoner, får man over 500 treff. De øverste treffene prioriterer nettbutikker, mens man får en oversikt over fysiske butikker lenger ned på siden.

Når man har klikket på en butikk, får man på høyre side en oversikt over de av butikkens produkter som passer med søkeordene man har skrevet inn.

Gule Sider legger samtidig opp til at brukerne selv kan forbedre tjenesten. Når et søk er gjennomført, vil man ved hvert resultat få opp en lenke som heter «Oi, oi!». Her kan man varsle tjenesten, dersom resultatet ikke var det man letet etter. På denne måten kan Gule Sider bedre kartlegge hva som er, og ikke er, relevant informasjon for brukerne.

Det skal også bli mulig å gjøre denne type søk på smarttelefoner. Tjenesten er allerede tilgjengelig på iPhone etter en oppdatering, og det vil også komme en til Android i løpet av dagen, sier Tommi Larsen, nordisk mobilsjef for Eniro.

Til toppen