Gulltaggen skal gi nettbransjen selvtilliten tilbake

Etter et mildt sagt tøft dotcom-år, er hovedformålet med Gulltaggen 2001 å bidra til å gjenreise nettbransjen ved å fokusere på kreativitet og nytenkning.

Gulltaggen er en årlig prisutdeling for Internett-bransjen som ble arrangert første gang i 1998. Årets arrangement går av stabelen fredag 8. februar 2002.

I går ble nettstedet gulltaggen.com lansert, og layoutmessig bærer satsingen tydelig preg av at det nå er gjenreisning - i sin videste forstand - som er jobb nummer én for nettbransjen.

Nettstedet er gjennomgående illustrert med LO-inspirerte slagord og ditto vignetter (noen eksempler er gjengitt i denne saken), med røde faner, brutte kjettinger, arbeidere med hammer og sigd...


Onde tunger vil nok påstå at Arbeiderbevegelsen neppe kan beskyldes for å være spesielt nyskapende og kreativ, slik Gulltaggen anno 2001 ønsker å framstå, men like fullt fungerer designelementene som et bærende element i kommunikasjonen på Gulltaggen.com: Nå skal Internett-bransjen gjenvinne både sin egen selvtillit og bygge opp igjen tilliten fra det såkalte markedet.

Og det trengs. For 2001 har på alle måter vært et knallhardt år for Internett-bransjen. Fjoråret var på mange måter et unntaksår der mange useriøse aktører var ute etter kortsiktig gevinst godt hjulpet av et overopphetet finansmarked som brått snudde. Nå har imidlertid realismen også gjort inntog i Internett-bedriftene.

- Nå er bransjen tilbake i riktig spor med fokus på både innovasjon og bunnlinje, mener Hank William Samnøy i Gulltaggens styre, og opplyser at Gulltaggens visjon nå er er å stimulere til kreativitet og nytenkning, og dette er desto viktigere for å overleve i nedgangstider.

For Gulltaggens del betyr det at årets har endret seg en god del i forhold til tidligere prisutdelinger. Blant annet er priskategoriene endret - nye priser er f.eks. publikumsprisen og investorprisen, og det blir nå gratis påmelding til konkurransen. Tidligere kostet det 1000 kroner å sende inn et arbeid til juryering.


Dessuten skal nettbrukernes stemmer skal veie tyngre enn før, blant annet vil publikum få anledning til å stemme frem sine favoritter.

P.S.
digi.no er mediepartner under årets Gulltaggen. Styringsgruppen for Gulltaggen består ellers av åtte personer fra norske nettselskaper, og teknisk arrangør er Perfica. Andre involverte parter er March First som har utviklet årets nettsted og profil, samt Coretrek som leverer publiseringsløsningen til gulltaggen.com, red.anm.
D.S.

Til toppen