Gulltaggen: Spesialheder til Internett som nyhetsmedium

I kveld deles norsk internettbransjes store hederspris ut. I alt 11 Gulltaggen-priser er utdelt, og ikke minst vakte presseprisen oppmerksomhet.

I skrivende stund avholdes Gulltaggen 2001 på forsamlingshuset Fabrikken på Grünerløkka i Oslo. Hele 11 priser er delt ut av fagjuryer og gjennom direkteavstemming blant de 400 publikummerne i salen. De åtte fagjuryene har vurdert rekordmange bidrag, 480 i tallet, og kåret vinnerne ut fra hva de vurderer som kreativt og nytenkende på Internett.

Her er årets Gulltaggen-vinnere av fagjuryprisene:

Annonsørprisen:

Skiinfo AS - www.skiinfo.no

Teknologiprisen:

Nrk.no - Jul i Blåfjell

Investorprisen:

BigBrother KB/TV Norge - BigBrother

Konsulentprisen:

Bekk Consulting og Mogul Technology - Gjensidige NOR

Politikerprisen:

Statens forurensingstilsyn - Miljøstatus.no

Reklameprisen:

JBR McCann Interaktiv - Amnesty International

Designprisen:

Bleed designstudio - Hunting

Publikumsprisen (avgjort ved avstemning på gulltaggen.com):

Blankpaper - blankpaper.com

Årets Internettperson (SMS-avstemming blant publikum):

Bent Nordbø, Aftenposten

Årets nettsatsing (SMS-avstemming blant publikum):

Bekk Consulting og Mogul Technology - Gjensidige NOR

Det var kun pressejuryen som ikke delte ut noen pris til en spesiell nettside, person eller virksomhet. I stedet valgte juryen, som har bestått av iMarkedets redaktør Are Slettan (leder), Hilde Nyman (dn.no), Erik Sontun (Propaganda), Rune Fjeld Olsen (VG) og Øystein Kvistad (digi.no), å få markert at 2001 ble gjennombruddsåret for Internett som ledende nyhetskanal.

- Inntrykket pressejuryen sitter igjen med etter å ha gått gjennom hundrevis av nettsteder, er at Internett som nyhetsmedium har gått fra å være lovende og gøyalt til å bli - kanskje litt kjedeligere - men også langt nyttigere. Nettet har i 2001 overtatt som det ledende mediet for løpende nyhetsdekning. Det er via Internett folk nå først får vite om det som skjer i verden, enten det er regjeringer som faller, prinser og prinsesser som gifter seg, mordere som blir dømt eller industriselskaper som raides. Dette er ikke resultatet av ett enkelt nettsteds innsats. Det er en samlet modning av nettemediene, kombinert med stadig økende bruk av nettet, som har flyttet tyngdepunktet slik at nettet som nyhetsmedium er blitt ledende, heter det i juryens begrunnelse, som konkluderer slik:

- I en strøm av nyheter, er det en hendelse som for alltid vil stå som den viktigste når man tenker tilbake på år 2001 - det er terrorangrepet på World Trade Center 11. september. Når man ser denne tragedien i ettertid, og forsøker å vurdere det hele med distanse, fra et medieståsted, var dette trolig det definitive gennombruddet for Internett som nyhetsmedium. Det var nettet som ga løpende informasjon om det ufattelige som hadde skjedd, og som også kan mulighet for enkeltmennesker til å kommunisere og diskutere det som foregikk. Nettet ble det TV var før - det man går til når det ufattelige skjer. Vi har derfor valgt å dele ut Presseprisen for 2001 til internettbransen som helhet, symbolisert ved den dekningen man gjorde av 11. september.

Til toppen