JUSS OG SAMFUNN

Haavik vil ikke gi bort Se og Hør til Telenor

Norges suverent største ukeblad, Se og Hør, har hittil holdt seg langt unna sladder på Internett. Lanseringen på nyåret av Kjentfolk.no og Jetzet.com i fjor stresser ikke Knut Haavik. Han vil ile seg langsomt ut på nettet - med lønnsomme prosjekter uten reklamefinansiering.

9. feb. 2001 - 07:20
MyLuckyWorld ASSe og HørNorsk Aller



Aller-gruppen har, ifølge selskapets administrerende direktør, lenge posisjonert seg i markedet for nye medier. Blant annet gjennon investeringer i nettbaserte underholdningstjenester.

Ole Sætherdigitoday.no



Og det er underholdning som er stikkordet.



Flaskeposten.com

Flaskeposten var bare en test, men det var en kjempesuksess, sierOddvar Walle Jensen
til digitoday.no.
Les om suksesshistorien her: Online-spill med magisk tiltrekningskraft

Siden april i fjor har Jensen vært ansatt i Se og Hør Forlaget med ansvar for utvikling av forlagets produkter i nettbaserte medium. Han er svært hemmelighetsfull ovenfor digitoday.no, men bekrefter at det er nettplaner på gang hos den velstående ukebladgjengen.

- Vår sjefredaktør Knut Haavik sier noe som er betegnende for vår holdning til nettet: 'Hvorfor skal vi legge ut innholdet vårt på nettet når det er Telenor som tjener pengene på det?' Dette er kanskje en rar holdning, men lønnsomhet er viktig for oss, sier Valle Jensen til digitoday.no.

- Vi jobber nå med en relansering av ungdomsbladet Topp på nettet, sier Valle Jensen som ikke vil fortelle når noen av tjenestene kommer på nettet.

Han bekrefter også at Se og Hør vil finne sin plass på nettet, men ikke med nettadressen seoghor.no, selv om denne er sikret av merkevareinnehaveren selv. Den som venter å finne siste sladder om Mette-Marit eller " det "typiske" innholdet man finner i papirbladet, venter forgjeves.

Dermed slipper både Jetzet.com, som ble startet av tidligere Se og Hør-journalist Gudmund Lindbæk i fjor, og nystartede Kjentfolk.no presset fra den største formidleren av kjendisstoff i Norge.

- Vi kommer ikke til å gjøre det samme på nettet som på papir. Vi skal ikke gi bort innholdet vårt gratis. Det vil derimot bli tjenester og andre tilbud, sier Jensen.

- Se og Hør er i dag underholdning. Det skal vi ha på nettet også.

Sjefsredaktør Knut Haavik i Se og Hør Forlaget bekrefter at forlaget har nettplaner, men at de iler langsomt.
- Vår første prioritet når det gjelder nettet er at det skal styrke de trykte publikasjonene, sier Haavik til digitoday.no.

Haavik avviser at økende konkurranse, fra nye nettsteder og fra Hjemmet Mortensens nye publikasjon Her og Nå, har satt fart på planene.

- Vi kjører vårt eget løp og bryr oss ikke om konkurrentene. Vi har 80 prosent av inntektene fra løssalg. De som er på nettet per i dag må holde seg til nettannonsering for å få betaling for innholdet, det skal ikke vi, sier Haavik.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra