HAL-debut i Apples Super Bowl-annonse

I en pressemelding mandag kunngjorde Apple Computer at selskapet vil kjøre en 60 sekunders reklamefilmen med datamaskinen HAL i hovedrollen.

Forrige uke skrev Advertising Age at Apple Computer hadde kuttet reklameplassen selskapet hadde kjøpt for årets Super Bowl - sluttspillet amerikansk fotball som går av stabelen den 31. januar. (Se relatert sak under denne artikkelen: "Apple dropper Super Bowl") I henhold til Advertising Age ba Apple Computer om at TV-selskapet Fox Networks - som har TV-rettighetene til årets Super Bowl - om å finne en annen kjøper til annonseplassen.

Om "kanselleringen" bare var et pulisitets-stunt fra Steve Jobs, er ikke godt å si, men mandag ble det klart at Apple Computer likevel ikke gir fra seg reklameplassen under årets Super Bowl, en begivenhet som forventes å tiltrekke seg over 100 millioner TV-seere. I henhold til en pressemelding vil selskapet kjøre den samme 60-sekunders filmen med HAL - datamaskinen fra Stanley Kubricks film-klassiker: "2001: A space Oddyssey" - som ble vist under Jobs åpningstale under Macworld-messen tidligere i januar. (Se relaterte saker under denne artikkelen: "Apple-appell til smak og stil" og flere artikler om datamaskinen HAL)

Fox tar 1,6 millioner dollar for 30 sekunder, så Jobs spanderer 3,2 millioner dollar for en 60 sekunders spot for å vise verden at år 2000 ikke er noe problem for Apples brukere.

"HAL er den perfekte talsperson for år 2000-problemet fordi han lever i år 2001 og kan snakke fra erfaring," uttaler Jobs i pressemeldingen og fortsetter: "Dessuten, HAL er verdens fremste ekspert på ting som kan gå galt med datamskiner."

Apple begrunner sin avgjørelse med den fenomenale responsen HAL-reklamen fra Macworld-messen har fått. Selskapet har mottatt tusenvis av e-postmeldinger fra Apple-fans som har bedt om at selskapet viser HAL-reklamen på TV og over 250.000 kopier av filmen har blitt lastet ned fra Internett siden 5. januar.

Til toppen