Halvårets bransjebegivenhet

PC Expo '97 startet i dag i Oslo Spektrum. Fem år etter debuten står messen fram som en sentral begivenhet for alle aktører i det norske IT-miljøet.

Det var mye liv i Oslo Spektrum i dag morges, straks messedørene ble åpnet klokka ni.

– I år er femte gang messen arrangeres, sier messeansvarlig Espen Agdestein. – Det startet som PC World Expo i 1993. I fjor var første gang vi brukte navnet PC Expo. Da ble besøkstallet doblet til 20.000.

Det er stands i alle kriker og kroker, og flere bedrifter er blitt avvist på grunn av plassmangel. Det omfattende konferanseprogrammet har også stor oppslutning, med til sammen 600 påmeldte på selve åpningsdagen.

– Dette er det største arrangementet vi er med på dette halvåret, sier adm. dir. Ole Morten Settevik i Microsoft Norge. Microsoft bruker anledning til å fremme budskapet om at alle med Windows trenger den nye kontorpakken Office 97.

– Vi er her for å gjøre folk oppmerksomme på det paradigmeskiftet som er på gang i retning tynne klienter og tykke servere, sier adm. dir. Tor Østensen i Novell Norge. Dette budskapet begrunnes blant annet med bedre økonomi og enklere administrasjon, og støttes av en rekke andre aktører.

Lars Nielsen fra Corel er lei seg for at han stadig bare kan vise en beta-utgave av selskapets Office for Java, en kontorpakke som kjøres som et websted, og som ifølge Østensen er under vurdering av flere tunge norske brukere, uten at han vil fram med hvem. Nielsen viser fram en smekker boks, på størrelse med en lærebok: Det er Corels nye nc (network computer), med blant annet 40 MB lagring på PC-kort, til hjemmebrukeren.

Nettverk er i skuddet uansett hvem som vinner av Microsoft eller den etter hvert svært så omfattende nc-alliansen. Dag Schønning-Olsen fra Tønsberg-bedriften UMI kommer for å treffe gamle kunder, og for å promotere to spennende produkter fra Ascend: en åtte-porters "folke-hub" til 2200 NOK, og en 6900 NOKs "folke-ruter" (ISDN) som skal være ideell for bedrifter med fra to til tjue ansatte.

Mange utstillere markerer et det nå er viktig å dreie oppmerksomheten mot behovene til små og mellomstore bedrifter. Nå må også de på nett.

Til toppen