Halve dot.com-Europa går i pluss

Selv om dot.com-aksjene verden over har stupt i verdi det siste halvåret, står det slett ikke så ille til med bransjen som mange vil ha det til. Faktisk går i overkant av halvparten av online-virksomhetene i Europa med overskudd, ifølge tall PricewaterhouseCoopers (PwC) publiserte i dag tidlig. Nyheten setter spørsmålstegn ved den betydelige markedspessimisme som i dag rettes mot online-markedet.

PricewaterhouseCoopers har undersøkt 400 rene Internett-selskaper i Frankrike, Tyskland, Nederland og Storbritannia, og svarene gir overraskende optimistiske utsikter: Selskapene forventer en gjennomsnittlig vekst i driftsinntekter på 272 prosent til neste år, og 57 prosent av deltakerne i undersøkelsen hevder å gå med overskudd.

PwC-partner Kevin Ellis advarer imidlertid mot at tallene ikke nødvendigvis er helt realistiske: - I dette markedet må du være både ambisiøs og optimistisk, og jeg tror vi vil få se at dette gjenspeiler seg i tallene etter hvert. Det er grunn til å stille spørsmålet om ikke enkelte selskaper tror de er mer lønnsomme enn de i realiteten er, sier han til Silicon.com.

De som lykkes best av de rene nettselskapene er ifølge PwC de som driver direktesalg av produkter og tjenester. 81 prosent av disse selskapene hevder de går med overskudd, heter det i rapporten. Den slår også fast at britiske online-virksomheter er de som er mest avhengige av annonseinntekter og transaksjonsrelaterte provisjoner, og fremdeles skilter hele 75 prosent av britiske dot.com-selskaper med røde regnskapstall.

- Det er lettere å tjene penger via høye marginer fra direktesalg av konkrete produkter og/eller tjenester, sier Ellis, men legger til; - Det kan ligge større inntektsmuligheter og verdiutvikling på sikt i den indirekte bedriftsmodellen.

Omlag 90 prosent av virksomhetene som var med i PwC-undersøkelsen er på private hender, og de fleste planlegger ikke noen børsnotering i nær fremtid - forsåvidt nok en bekreftelse på dagens turbulente finansmarked. De fleste britiske online-selskap sier riktignok at deres langsiktige mål er å komme seg på børs, mens hele 61 prosent av de tyske dot.com-erne ytrer en klar holdning om at de "aldri vil på børs".

Til tross for at en rekke av de store online-selskapene verden over har stupt med rundt 90 prosent i verdi siden toppnoteringene i mars/april, har imidlertid ikke PwC mistet troen på bransjen - snarere tvert om.

- Hvert selskap og hver bransje må dømmes etter det de faktisk oppnår resultatmessig. Når stadig flere dot.com-selskaper viser seg i stand til faktisk å levere det de lover og når de målene vi forventer av dem, vil markedet vise dem ny tillit og påfølgende verdistigning, mener Ellis.

Til toppen