Han gjør bilulykker til big nettbusiness

Denne mannen blir trolig en av vinnerne på Internett de nærmeste to årene: Møt Michael Lundberg, svenskamerikaneren som har gjort bilulykker, dinosaurer og maur til big business.

Du vet det kanskje ikke, men du har allerede stiftet bekjentskap med Michael Lundbergs selskap Viewpoint flere ganger.

For Viewpoint er en veletablert aktør innen underholdningsbransjen. Selskapet står bak 3D-grafikken til et hundretalls amerikanske filmer, deriblant miljøer og aktører i tech-animerte filmer som Antz, The Fifth Element og Jurassic Park.

Starten på Viewpoints virksomhet var imidlertid ikke særlig underholdende, forteller Lundberg i dette eksklusive intervjuet med digi.no.

- Vi startet for tolv år siden som et rent "ulykkesfirma". Da ble vi engasjert i en rettssak til å simulere hendelsesforløpet for en bilulykke. Det førte til en strøm av henvendelser fra folk som hadde vært ute for bilulykker med forespørsel om vi kunne lage tilsvarende animasjoner. Etter hvert fikk vi dermed bygget opp et stort bibliotek med ulike typer ulykker som på generell basis kunne benyttes i slike rettssaker. Det var starten på hele vår simuleringsvirksomhet, forteller Lundberg.

Fremdeles står både underholdningsdelen og trenings- og simuleringsvirksomheten for en betydelig del av Viewpoints samlede omsetning, men dette er et bilde som endres raskt. Filmverdenens tredimensjonale teknikk er på rask vei inn på Internett og åpner helt nye forretningsmuligheter for selskapet.

- Vi kommer til å fortsette med å lage filmer og andre animasjonsoppdrag for underholdningsindustrien, men vi tror den store veksten de nærmeste par årene vil komme på Internett, innenfor området produktvisualisering basert på tredimensjonale bilder.

- Dette er en business som kommer, den kommer raskt og den passer oss som hånd i hanske: Vi vet hvordan vi bygger modeller, vi vet hva som kjennetegner et godt brukergrensesnitt og vi kan kunsten å gjøre komplisert innhold lettere å forstå, sier Lundberg til digi.no.

Det finnes allerede en rekke eksempler på hvordan den "nye" 3D-grafikken tilpasses e-handel. Volvo og Sony har begge introdusert "tredimensjonale" nettsider der kunden får en bedre "følelse" med produktene de ønsker å lese mer om. På volvocars.com kan kunden betrakte ni ulike bilmodeller fra alle tenkelige vinkler, velge farge, setetrekk og annet interiør etter personlig smak.

Det Viewpoint-sjefen selv ynder å trekke fram som selve kroneksemplet på hva produktvisualisering kan bety for et nettsted, er
Sharper Image - e-butikken for for mannen som har (nesten) alt...

- Sharper Image er en fin tjeneste å teste denne teknikken på. De har mange produkter, og enkelte produkter har en "kulhetsgrad" som gjør dem til store trafikkmagneter i seg selv, derfor var det spennende å se om vår visualiseringsteknikk kunne bidra til å løfte populariteten ytterligere. Og det har den gjort.

- Etter at Sharper Image tok i bruk 3D-visualisering har ikke bare trafikken økt, også tiden den enkelte leser er inne på sidene har gått betydelig opp, produktsalget har mangedoblet seg, færre varer sendes i retur og kundetilfredsheten har aldri vært så høy, påstår Lundberg.

I dag er ikke produktvisualisering engang på topp-fem-lista over de virksomhetsområdene som omsetter mest for Viewpoint, men dette vil endre seg raskt, mener han.

- Om et års tid er trolig produktvisualisering på Internett vår aller største virksomhet. I år bruker vi "et syvsifret antall dollars" bare til markedsføring av denne teknikken. Når folk ser hvor attraktivt e-shopping kan gjøres, vil dette ta av, mener Lundberg, som beviselig selger flere nesehårtrimmere med 3D...

Til toppen