Han har den verste jobben i IT-bransjen

Toppleder som medgir de jobber i motbakke er sjelden kost, men det gjør Lenovo-sjef William Amelio.

(Barcelona) Toppsjefer i de største IT-selskapene er sjelden veldig utleverende og direkte i sine kommentarer - i intervjuer blir det stort sett generelle kommentarer om alt de fokuserer på.

Intervjuet to Gartner-analytikere gjorde med Lenovo-toppsjef William Amelio her på Gartner Symposium i Barcelona var derfor en forfriskende opplevelse.

De to analytikerne grillet Amelio i en halv time for mange hundre deltakere og Amelio svarte usedvanlig ærlig.

En av tingene han innrømmet var de store utfordringene Lenovo har på markedsføringssiden.

- Vi har verdens verste jobb - vi mister IBM-navnet, et av verdens mest kjente og velrenommerte merkenavn om to år og skal da ha erstattet det med et helt nytt navn, medga Amelio.

Listen over utfordringer Amelio påpeker Lenovo står foran får jobben for eksempel ledelsen Dell og HP til å blekne. Under intervjuet listet han opp en lang rekke utfordringer, blant annet store forskjeller i kultur mellom han selv og hans kinesiske styreformann, treg levering av varer i Europa og mangel på konkurransedyktige stasjonære maskiner utenfor Kina.

Han fortalte også at han har også en enorm jobb foran seg etterhvert som han skal kutte tråden til alle IBM-eide støttesystemer IBMs tidligere PC-divisjonen fremdeles bruker.

I tillegg kommer også alle de andre utfordringene han deler med aktører som HP og Dell, for eksempel de dramatiske prisfallene PC-bransjen sliter med.

Så langt synes Lenovo-sjefen fått til ganske mye. Tapet av IBM-navnet har så langt bare redusert salget med 5 prosent og Lenovo er nå i gang med en massiv oppbygging i India. Jobben er omfattende, men Lenovo har et fortrinn få andre har. Før oppkjøpet av IBMs PC-divisjon hadde Lenovo blitt stor i Kina og nå kopierer selskapet absolutt hver eneste detalj fra sine systemer og rutiner i Kina til India.

Amelios største utfordring er å både gjøre Lenovos ganske vanlige stasjonære maskiner en salgsvare i resten av verden og ekspandere salget av de svært velrenommerte, men dyre bærbare Thinkpad-maskinene uten å ødelegge merkenavnet.

- Vi må øke salget av Thinkpads til mindre bedrifter og forbrukere, men vi må balansere når vi tar ut funksjoner for å få ned prisen, sa Amelio.

I Kina har Lenovo lenge solgt en rekke andre produkter enn bare PCer.

På spørsmål fra Gartner om når det nye selskapet skal starte salget av Lenovos kinesiske servere, skriver og stasjonære PCer, hadde Amelio et klart svar.

- Det skulle jeg gjerne gjort, men vi har så utrolig mye annet vi må gjøre først. Vi må først bli konkurransedyktige på stasjonære PCer, sa Amelio.

Til toppen