Han har verdens verste IT-jobb

Bob Davis har det ikke lett. Han må ta i bruk alle Microsofts produkter - mens de er i beta-versjon.

Mange klager over kvaliteten på programvare og særlig første versjon av helt nye Microsoft-produkter. Gartner råder regelmessig sine store kunder å vente til versjon 2 kommer og teste godt.

Men Bob Davis gjør det motsatte - han tar i bruk absolutt alle nye Microsoft-produkter og det før de er ferdig. For Davis er IT-direktør i Microsoft. digi.no fikk en prat med Davis på Microsoft IT Forum i København i går.

- Vi er Microsofts første og beste kunde, forteller Bob Davis. Vår viktigste oppgave er å ta i bruk beta-versjoner av Microsofts kommende produkter og dermed få testet produktene med et større antall brukere, forteller Davis til digi.no.

Andre IT-sjefer har stabile og fungerende IT-systemer som sine første prioriteter, men det kommer først som andreprioritet for Davis.

- Vi tar mer risiko og mer problemer enn en vanlig bedrift for å finne problemer og feil, medgir Davis.

Målet er at Davis, ikke kundene, skal finne feilene. Davis overser derfor produksjonen av et stort antall "best practices" brukerguider for hvordan man best gjør ting. Slik kan vanlige kunder få glede av tabbene og prøvingen Davis har gjort.

Davis forteller at han blant annet har begynt å ta i bruk den kommende 64-bits-versjonen av Windows for å få testet det nye operativsystemet. Den nye versjonen skal lanseres til våren.

- Det finnes ingen mulighet til å simulere et globalt nettverk og 89.000 brukere, så vi tar i bruk produktene selv. Vi gir feedback til våre utviklere om alle typer problemer og vanskeligheter. Innen et produkt lanseres, har vi som regel rullet det helt ut internt, forteller Davis.

Mange av Microsofts nye produkter stammer fra muligheter Davis har meldt inn. Har Davis et behov, har mange andre kunder de samme behovene.

- Den nye administrasjonsprogrammet Microsoft Operations Manager er laget etter våre innspill. Vi hadde interne administrasjonsbehov som mange andre deler, forteller Davis.

Han sier det ikke rett ut, men han har også en annen uvanlig utfordring. Der det er mulig å bruke Microsoft-produkter, må Davis gjør prøve. Han kan for eksempel ikke velge Unix fordi det skalerer bedre.

Microsoft sitter på et enormt IT-nett. Selskapet har 7500 servere spredd utover syv datasentere og 408 kontorer. Her i Europa er senteret bygget opp i Dublin, men det er bare en tom hall - alt styrer fra Microsofts to administrasjonssentere. Med et senter i Redmond og et i Hydrabad i India har Microsoft folk på jobb 24 timer i døgnet.

Microsoft har 89.000 brukere og 300, 000 PC-er og mobile enheter i nettet sitt og har i følge Davis over 10.000 WLAN-noder, noe som bare blir slått av Starbucks.

- Vi bruker nesten bare standardutstyr og har ikke så mange virkelig store servere - det er bare noen av de sentrale administrasjonssystemene som er unntaket. Microsoft styres med et stort SAP-system som ruller på Windows og en kraftig, multiprosessor-server fra Unisys, forteller IT-sjefen.

- I de fleste tilfeller har vi skalert ut og bygget server parallelt i stedet for å kjøpe få og store servere, forteller Davis.

Davis kan heller ikke kjøpe inn den maskinvaren han selv ønsker. Store organisasjoner forsøker å ha færrest mulig PC-modeller for å redusere antall feilkilder. Men Microsoft kan ikke bare kjøpe inn fra en leverandør - PC-produsentene er selskapets viktigste partnere.

Microsoft har derfor PCer fra alle de største leverandørene, forteller Davis, men WLAN-utstyret kommer bare fra Cisco.

Men Microsoft har underlig nok ikke tatt i bruk IP-telefoni. Selskapet tester bare teknologien og har ikke fastsatt noe punkt for et bytte.

Til toppen