- Fast er selve krumtappen på søk i selskapet, sier Office-sjef Kurt DelBene. Han er svært begeistret for både teknologien og kunnskapen som Microsoft sikret seg ved å sluke det norske teknologiselskapet. (Bilde: Marius Jørgenrud)
(Bilde: Marius Jørgenrud)

Han skal hundredoble Fast

Norsk søketeknologi skal spres via Microsofts bestselger, sier Office-sjefen.

OSLO (digi.no): Det har snart gått ett år siden det norske selskapet Fast Search & Transfer ble kjøpt av Microsoft for 6,6 milliarder kroner. Fast er siden utropt til programvaregigantens hovedkontor for søk.

Søkeeksperter og toppfolk fra både hovedkvarteret i Redmond, USA og det nye norske datterselskapet flyr nå i skytteltrafikk over Atlanteren for å møte hverandre.

I den anledning fikk digi.no denne uken møte en av «høvdingene» i systemet, Kurt DelBene, lederen for Microsofts viktige og innbringende Office business plattform.

- Søk er meget sentralt i Microsofts strategi. Planen er å legge et par nuller til tallet på hvor mange kunder som bruker Fast, sier DelBene.

Etter 17 års fartstid i virksomheten sitter han i dag med hovedansvaret for utvikling av Office-applikasjonen og Sharepoint, selskapets løsning for dokumentdeling og innholdsadministrasjon.

Snart går startskuddet for en gigantisk global utrulling av det som opprinnelig er norskutviklet søketeknologi med røtter til NTNU i Trondheim.

Forrige måned kunngjorde Microsoft at de skal lansere Fasts søketeknologi i en oppgradert versjon av nettopp Sharepoint. Versjonen blir oppgitt å være et tilbud til kunder med såkalt ECAL-lisens (Enterprise Client Access Licence).

- Over hundre millioner sluttbrukere benytter Sharepoint i dag. Dette er det raskest voksende serverproduktet i Microsofts 34-årige historie, sier DelBene.

Microsoft-sjef Steve Ballmer varslet for kort tid siden av også Microsoft var rammet av finanskrisen. Det har foreløpig resultert i stillingskutt og lavere lønninger til innleide konsulenter, men forskningsbudsjettet nekter han å røre. DelBene bekrefter dette.

- Microsoft har et enormt forskningsbudsjett på rundt 9,5 milliarder dollar. Samtidig tenker vi langsiktig i vår investeringsstrategi og i forhold til markedet. Tidligere i år kunngjorde vi en beskjeden nedbemanning, men forskning og utvikling er mindre påvirket.

Søk oppfattes som et så viktig forretningsområde i Microsoft at det ikke blir snakk om noe kutt i investeringene på dette området, snarere tvert i mot.

- Det blir nok heller snakk om en økning, over tid, sier DelBene.

- Hvilke andre Microsoft-produkter får søketeknologi fra Fast fremover?

- Microsoft har for vane å integrere søk i en rekke produkter, og Fast-teknologien vil nok dukke opp i flere, men jeg har ingen ting nytt å kunngjøre.

Det ryktes at Fast-søk blir del av den kommende kontorpakken Office 14, men dette vil altså ikke Office-sjefen verken bekrefte eller avkrefte.

- Det er litt for tidlig å snakke om dette ennå. Dette vil vi prate mer om snart, forsikrer han.

Fast - det norske teknologieventyret som i fjor ble kjøpt opp av Microsoft.
Fast - det norske teknologieventyret som i fjor ble kjøpt opp av Microsoft. Bilde: Marius Jørgenrud

    Les også:

Til toppen